Inzicht in je bezoekers, deel 2: Welke content vinden ze het leukst (en welke juist niet)?

content

In deze serie artikelen beantwoorden we vijf specifieke vragen om uit te vinden wat je bezoekers écht willen. In deel 1 besteedden we aandacht aan hoe je erachter kunt komen waar je bezoekers naar zoeken. In dit tweede deel geven we antwoord op de vragen: welke content vinden je bezoekers het leukst, het meest aantrekkelijk of het meest nuttig? En welke juist niet?

Welke content vinden je bezoekers het leukst?

Wanneer bezoekers een specifiek stukje content leuk of nuttig vinden, blijven ze meestal langer op de website hangen en bekijken ze ook andere pagina’s. Dat is gunstig voor jou omdat het meer page views betekent, een publiek dat meer betrokken is, en uiteindelijk ook meer kansen om bezoekers te converteren (in klanten of abonnees).

Hosting en Webhosting bij Combell

Google Analytics (GA) is een gratis dienst van Google die je kunt gebruiken om heel veel over je webverkeer te weten te komen. Zo kun je vaststellen wat je beste content is door te kijken bij welke content men gemiddeld het langst op de pagina blijft hangen, en welke pagina de laagste bounce rate heeft. Vervolgens kun je je best-presterende pagina’s bestuderen om erachter te komen wat ze precies zo effectief maakt. Die informatie kun je dan weer gebruiken wanneer je nieuwe artikelen gaat schrijven, of bestaande (slecht presterende) artikelen gaat verbeteren.

Google Analytics

We gaan er hier even vanuit dat je al een Google Analytics account hebt (zo niet, dan is die zo aangemaakt – download de Google Analytics plugin voor WordPress). Log in en ga naar Behavior > Site Content > All Pages. Hier zie je een lijst van je meest populaire website content, vergezeld door belangrijke prestatie statistieken. Waar je naar moet kijken zijn de bounce rate en de gemiddelde tijd die men op een pagina doorbrengt. Een lage bounce rate en een hoge gemiddelde tijd op de pagina zijn een indicatie dat je bezoekers dat stukje content zeer nuttig vinden.

Een andere manier om deze data te analyseren is door op de kolommen te klikken, zodat je kunt zien welke pagina’s de beste en slechtste bounce rates opleveren. Kijk naar de uitschieters. Zowel positieve als negatieve uitschieters kunnen je helpen om vast te stellen welke onderwerpen en content formats heel goed of juist heel slecht vallen bij je bezoekers.

Rating plugin

Een andere manier om erachter te komen wat je bezoekers van je content vinden, is door ze de mogelijkheid te geven om je content te beoordelen. Lees ons artikel over de beste rating plugins voor je WordPress blog en ontdek wat er op dit gebied allemaal mogelijk is!

 

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie