Waarom je niet te snel moet investeren in advertenties voor je WooCommerce shop

investeren in advertenties

Het is iets dat ik vaak genoeg mee maak: ondernemers die nog maar net begonnen zijn met hun WooCommerce shop, en meteen klauwenvol geld uitgeven aan Facebook ads en andere advertenties. Soms beginnen ze daar al mee nog voordat hun webshop überhaupt af is! Dit is echt niet aan te raden. Het is zonde van je geld. Hieronder leg ik je uit waarom je niet te snel moet investeren in advertenties voor je WooCommerce shop – en wat je dan wel moet doen.

Waarom niet meteen investeren in advertenties voor je WooCommerce shop?

Je kunt een enorm budget aan advertenties voor je WooCommerce shop te spenderen, maar als de gebruikerservaring op je site slechts middelmatig is, dan zullen die advertenties nooit opleveren wat ze kunnen opleveren. Je hebt het ongetwijfeld zelf ook meegemaakt: je ziet een advertentie voor een product, klikt verder – om terecht te komen op een trage site met slechte productfoto’s en productomschrijvingen vol typfouten. Je klikt de site weg – terwijl je zeker overtuigd had kunnen worden om tot aankoop over te gaan. Een gemiste kans voor de webshop, maar hun eigen schuld, toch? Dit soort situaties moet jij dus zien te voorkomen. 

de beste en snelste wordpress webhosting

Wat je dan wel moet doen

In plaats van geld uit te geven aan advertenties die misschien wel kliks maar geen sales opleveren, kun je beter investeren in de gebruikerservaring. Dat begint met het optimaliseren van je productpagina’s. Stel jezelf de volgende vragen:

#1. Heb je unieke productomschrijvingen?

Voor het geval je dat nog niet wist: Google benadeelt webshops die duplicate content hebben. Met andere woorden: als jij je productomschrijvingen van de webshop van je leverancier (of een andere site) hebt gekopieerd, dan zal dat uiteindelijk catastrofale gevolgen hebben voor je score in de zoekresultaten en de vindbaarheid van je webshop. Zelf unieke productomschrijvingen schrijven is veel werk, zeker als je veel producten hebt. Maar het is echt de moeite waard, zeker op de lange termijn! Ben je zelf geen goede schrijver, schakel dan iemand in die hier ervaring mee heeft.

#2. Heb je goede productfoto’s?

Als jij iets online bestelt dan wil je weten wat je in huis haalt. Jouw bezoekers willen dat ook. Goede productfoto’s zijn dan ook van essentieel belang in het proces om bezoekers tot kopers te transformeren. Zorg dat de foto’s van goede kwaliteit zijn en alle belangrijke aspecten van het product laten zien. Let ook op contrast, helderheid en belichting. Verkoop je een product dat in meerdere kleuren verkrijgbaar is, zorg dan dat je foto’s beschikbaar hebt van al die kleuren. Mensen willen kunnen vergelijken!

#3. Kunnen je bezoekers inzoomen op productfoto’s?

Het is natuurlijk afhankelijk van wat je verkoopt, maar de kans is groot dat je bezoekers de behoefte hebben om je producten van dichtbij te bekijken. Het toevoegen van een zoom-functie is dan ook zeker de moeite waard. Dit is eenvoudig te realiseren met een plugin, zoals bijvoorbeeld YITH WooCommerce Zoom Magnifier.

#4. Zou het de moeite waard zijn om ook productvideo’s toe te voegen?

Voor sommige producten kan het ook lonen om productvideo’s toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan een video waarin de features van een product worden getoond of waarin je laat zien hoe het product gebruikt kan worden. Vergeet niet: video’s uploaden naar WordPress is geen goed idee, dus altijd hosten op bijvoorbeeld YouTube! 

#5. Maak je gebruik van upsells en cross-sells?

Upselling is een tactiek waarbij je je een duurdere versie laat zien van het product waar een bezoeker interesse in heeft. Cross-selling is het suggereren van producten die een aanvulling zijn op het product dat de bezoeker gaat kopen of net gekocht heeft. Beide strategieen kunnen de omzet van je webshop vergroten, mits je dit slim aanpakt natuurlijk. Check bijvoorbeeld deze 3 plugins voor upsells in WooCommerce.

Conclusie

Als je wilt investeren in je WooCommerce shop, begin dan met het optimaliseren van je productpagina’s. Dat helpt niet alleen om je bezoekers in kopers te converteren, maar zorgt ook voor een betere score in de organische zoekresultaten van Google – en dat levert je uiteindelijk veel meer op dan die advertenties. Pas als je productpagina’s echt goed zijn, kun je gaan overwegen om te investeren in advertenties voor je WooCommerce shop.

Geef een reactie