De impact van het Coronavirus op webshops

impact van het Coronavirus

Als je een WordPress webshop beheert, dan zijn je misschien al wat veranderingen opgevallen. En zo niet, dan zal dat niet lang duren. Ook webshops voelen de impact van het Coronavirus dat de hele wereld in haar greep houdt.

Amazon geeft niets meer uit aan Google Ads

Sinds het einde van januari begon Amazon geleidelijk aan steeds minder uit te geven aan Google Ads. En sinds 11 maart heeft de e-commerce gigant haar advertenties volledig ‘uitgeschakeld’. Waarom? Wel, het lijkt erop dat Amazon reageert op veranderende trends in koopgedrag, veroorzaakt door de COVID-19 pandemie. Volgens een artikel op Buzzfeed News is Amazon sinds de uitbraak van het virus geconfronteerd met een enorme toename van sales. Die toename schijnt zo groot te zijn dat Amazon maar liefst 100.000 man extra heeft moeten inschakelen om aan de vraag te voldoen.

Hosting en Webhosting bij Combell

“Terwijl Amerikanen zich terugtrekken in hun huizen om de coronavirus pandemie uit te zitten, vallen ze steeds vaker terug op Amazon voor het aanschaffen van elementaire levensbehoeften zoals boodschappen, evenals medicijnen, schoonmaakproducten en natuurlijk toiletpapier,” schreef Buzzfeed.

Amazon heeft besloten zich te focussen op het voorzien in de behoeften van burgers die uit angst voor besmetting thuisblijven en daardoor voor hun aankopen afhankelijk zijn van webwinkels.

Impact van het Coronavirus: Grote veranderingen in zoektrends

Online sales ondergaan extreme veranderingen, en die veranderingen beperken zich vanzelfsprekend niet alleen tot Amazon. Drastische veranderingen in zoektrends sinds de opkomst van COVID-19 wijzen op aangepast koopgedrag. Online sales van niet-essentiële producten lijken in een neerwaartse spiraal te komen, terwijl de vraag naar huishoudelijke artikelen en medische disposables en producten naar ongekende hoogten stijgt.

Voor webshops die zich richten op andere producten dan huishoudelijke en medische zaken, zorgt deze trend voor minder concurrentie in Google Ads en dus lagere advertentiekosten. De vraag is alleen wat je hebt aan goedkopere advertenties als niemand naar jouw producten op zoek is. Het is overigens ook goed denkbaar dat de impact van het Coronavirus voelbaar is in affiliate marketing.

Tot slot

Afhankelijk van de producten die in je WordPress website verkocht worden, kan ook jij te maken krijgen met een sterke daling of juist stijging van het aantal online sales. Blijf op de hoogte van wat er gaande is, dan kun je je Google Ads en marketingstrategie daarop aanpassen. Dit vergroot de kans dat je je WordPress webshop door deze stormachtige periode heen krijgt.

 

Geef een reactie