Hoe maak je een goede landingspagina in WordPress?

Het doel van een zakelijke WordPress site is conversie; met andere woorden, je bezoekers veranderen in kopers. Het creëren van landingspagina’s kan hier een handig hulpmiddel bij zijn. Landingspagina’s worden vaak gebruikt om je bezoekers over te halen om één simpele taak uit te voeren: verder klikken naar de website, inschrijven voor een nieuwsbrief, een abonnement aanschaffen, een product kopen of een dienst afnemen.

Ook worden landingspagina’s toegepast om bezoekers te informeren over een specifieke campagne. Landingspagina’s kunnen zeer effectief zijn, mits ze op de juiste manier worden toegepast. Onderzoek heeft uitgewezen dat websites die meer dan 30 landingspagina’s hebben maar liefst zeven keer zoveel leads genereren als websites met minder dan 10 landingspagina’s. Maar wat is nu een goede landingspagina? En hoe maak je dat in WordPress?

Hosting en Webhosting bij Combell

Wordpress landingspagina maken

Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?

In de meeste gevallen staan landingspagina’s los van de rest van de website. Ze bevatten doorgaans geen menu’s, sidebars of footers, en bijna geen externe links. Maar ze moeten wat betreft het design natuurlijk wel aansluiten op de huisstijl van je website.

Kwalitatief hoogwaardige afbeeldingen en video’s blijken vaak voor meer conversie te zorgen. Ook nette, geordende pagina’s die niet teveel content bevatten, werken meestal beter dan landingspagina’s die helemaal staan volgepropt.

Het bouwen van je landingspagina

Veel WordPress thema’s worden tegenwoordig voorzien van een ingebouwd landingspagina template. Dit kun je gebruiken. Heb je een thema dat niet van een landingspagina template is voorzien, dan kun je ook zelf een blanco template creëren binnen je huidige thema. Een blanco landingspagina template creëren binnen je thema is eigenlijk heel simpel. Je kopieert het default page template en verwijderd de menu’s, sidebars en footers. Daarna kun je de pagina naar wens invullen.

Een derde optie is het gebruiken van een gratis of premium landingspagina creator plugin. Daarover zullen we hieronder wat meer vertellen.

Landingspagina plugins

Er zijn talloze landingspagina plugins en generators voor WordPress te vinden. Als je gaat kijken naar gratis versies heb je bijvoorbeeld The Landing Page plugin, een ultra lichte en minimalistische generator zonder headers, footers of sidebars. Je hebt wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld wat social media buttons onderaan je pagina toe te voegen. Een andere super basic landingspagina generator is WP Landing Pages. Deze plugin bestaat uit enkele templates en de mogelijkheid om achtergronden en teksten aan te passen. Wil je meer mogelijkheden, dan zul je toch moeten gaan kijken naar de premium opties. Just Landed is een responsive page builder waarmee je zoveel landingspagina’s kunt creëren als je wilt. Je hebt de beschikking over een onbeperkt aantal kleuren, meer dan 500 fonts, en custom widgets en shortcodes. Ook integratie met MailChimp is mogelijk.

Of je nu gebruik maakt van het ingebouwde landingspagina template in je thema, zelf een blanco template maakt of gebruik maakt van een ladingspagina plugin voor WordPress, de volgende zaken zijn altijd handig om te hebben:

  • Mogelijkheden om de effectiviteit van je landingspagina’s te meten
  • Nieuwsbrief/opt-in integratie
  • E-commerce integratie
  • SEO opties

Tot slot

Of je het nu leuk vindt of niet, het opzetten van landingspagina’s is een online marketing trend die voorlopig nog wel even blijft hangen. Sterker nog, als zakelijke website beheerder kun je al niet meer zonder. Gelukkig kom je met een minimale investering al een heel eind!

Eén reactie op “Hoe maak je een goede landingspagina in WordPress?”

  1. Bram Metz schreef:

    Hi!

    Goed stuk!

    Vraag: Ik heb voor mijn website een hoofdpagina, djbram.nl/bruiloft-dj. Naast deze pagina heb ik zo’n 15 subpagina’s/landingspages die alleen ongeveer dezelfde content hebben maar dan gericht op de stad. De teksten zijn niet gedupliceerd maar herschreven. Wel is de opbouw hetzelfde.

    Ik merk dat mijn hoofdpagina, djbram.nl/bruiloft-dj, flink gezakt is in de organische zoekresultaten, namelijk naar de 15e pagina.

    De subpaginas/landingpages doen het wel goed, allen op 1e of 2e of 3e pagina.

    De hoofdpagina, wil ik ook weer boosten. Moet ik hiervoor op elke subpagina een canonical url toevoegen? En heeft dit invloed op de ranking van al die subpagina’s?

    Hoor het graag!

    Bedankt, Bram Metz

Geef een reactie