Het natuurlijk sap van Link Juice

Link Juice

De betekenis van het verschijnsel Link Juice is snel uitgelegd. Het is de waarde van het sap van een backlink naar de eigen websitepagina. Dat Google er twintig jaar over heeft gedaan om tot het huidige Link Juice te komen, laat zien dat ‘snel uitgelegd’ iets anders is dan ‘voldoende uitgelegd’.

PageRank als basis van Link Juice

Het sap dat van andere websitepagina’s komt, kan zowel van externe als van interne links komen.
Nu zou hier prachtig kunnen staan ‘In het vorige artikel hadden we het al over Link Juice’ met een link naar dit vorige artikel. Maar dat doen we niet. In dat vorige artikel staat namelijk ‘Dit valt binnen Link Juice, en dat is weer een ander verhaal’ met als gevolg een bezoeker die voor Jan Joker ergens op klikt. En dit geheel van ‘de teleurgestelde bezoeker’ is nu precies wat PageRank tot Link Juice heeft gemaakt. Een korte historische schets.
In de jaren 90 van de afgelopen eeuw werd duidelijk dat gebruikers andere websites op de eigen website gingen aanraden. Zo werd de eigenwaarde ietwat opgekrikt. De oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, zagen hier wel brood in en bedachten hoe gebruik kon worden gemaakt van de populariteit van websites.
Larry Page gaf zijn naam aan deze formule:

Hosting en Webhosting bij Combell

PR(A) = (1-d) + d * (PR(T1)/C(T1) + … + PR(Tn)/C(Tn))

Voor sommige lezers wellicht even slikken.
Hierboven staat over de PageRank van pagina A – PR(A) – ongeveer dit. De waarde d is hier de dempingsfactor, standaard 0,85. Deze factor houdt in dat bij een lage waarde de gebruiker snel stopt met klikken op de links (de teleurgestelde bezoeker). Alle pagina’s die naar A verwijzen – PR(T1) t/m PR(Tn) – hebben een PageRank. De pagina’s PR(T1) t/m PR(Tn) worden gedeeld door het aantal uitgaande links op de webpagina’s: C(T1) t/m C(Tn).

De PageRank van webpagina A is zo 0,15 plus het 0,85ste deel van de PageRank van elke webpagina die naar pagina A linkt.
Oftewel, het deel van de PageRank is gelijk aan de PageRank van de webpagina die naar pagina A linkt gedeeld door het aantal uitgaande links op deze webpagina.
Oftewel, een webpagina bepaalt eigenlijk zelf hoeveelheid PageRank een andere pagina krijgt waar naartoe gelinkt wordt.
Oftewel,
Google PageRank.

Aanvankelijk stond in de Google Toolbar een handig kadertje dat de PageRank van de websitepagina weergaf.
Dit was iets in het kader van de zelfredzaamheid: doe aan linkbuilding en kijk hoe populair de website wel niet is. De jacht op backlinks was geopend en ze waren te koop voor weinig. Het lachen was die PageRank-bolletjes van hierboven echter snel vergaan: dit was niet de manier om de intrinsieke waarde van de websites te verhogen.

Link Juice en Nofollow

Google hanteert de PageRank nog wel, maar niet meer zichtbaar voor ons.
Wij moeten het doen met de hoop op Link Juice. Op zich betekent dit niet meer dan dat het sap van de PageRank wordt doorgegeven. Hierbij geldt dat de waarde van de PageRank van invloed is. Een pagina met een lage PageRank geeft minder Juice door dan een pagina met een hoge PageRank. En we zagen dat naast de waarde van de link, de waarde van de gastheer meetelt.
Zo raken we in het gebied van Nofollow verzeild. Niet elke pagina is gunstig om als gastheer optreden namelijk. Denk aan:

  • Social Media
  • Fora
  • Advertenties
  • Reacties op blogs
  • Betaalde links

Het verzamelen van links gaat dan net zo makkelijk en het verzamelen van spam.

Na het plaatsen van Nofollow wordt de link als Juice genegeerd. Websiteanalist WooRank laat het gevolg in een fraai schema zien:

Link Juice Transfer met NofollowTag

De afbeelding rechts toont in vrolijke kleuren hoe het sap vloeit en de afbeelding links laat zien hoe het sap verdampt na Nofollow.

Link Juice en hoe het moet

Eigenlijk moet hier staan ‘Link Juice en hoe het niet moet’.
Niet dat nu dit hele verhaal op losse schroeven staat, maar dat de term Link Juice dekt de lading ‘natuurlijk sap’ niet meer. De juiste term is nu ‘Link Relevancy’. Google gaat voor natuurlijk taalgebruik op de websitepagina’s en het nieuwe linken gebeurt zoveel mogelijk op relevante trefwoorden (daar zijn ze weer inderdaad). Die trefwoorden bepalen de websitepagina’s en logischerwijs doen de links met die trefwoorden dat ook.
Praktisch gezien: geen links naar andere websitepagina’s die ook iets goedkoops aanbieden, maar links naar andere websitepagina’s die hetzelfde onderwerp (goedkoop) aanbieden. Daar gaat vrij veel moeite in zitten en dat is nou juist precies de bedoeling van Google: tijd stoppen in natuurlijk linkbuilden.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie