Gratis verzending aanbieden in je WooCommerce shop?

gratis verzending

Er is een groeiend aantal webshops dat een gratis verzending van je bestelling aanbiedt. Maar zou zoiets ook voor jouw webshop werken? Wel, als je totale aantal verkopen niet zo snel stijgt als je zou willen, je niet voldoende terugkerende klanten krijgt, of te veel klanten hun winkelwagen vroegtijdig verlaten, dan zou het aanbieden van een gratis verzending weleens je redding kunnen zijn.

Waarom gratis verzending aanbieden?

Het kosteloos verzenden van bestellingen kan een goede motivator zijn om tot aankoop over te gaan. Toch zijn veel webshop eigenaren terughoudend. Maar je hoeft natuurlijk niet bij alle aankopen een gratis levering aan te bieden. Je kunt het ook aanbieden bij besteding vanaf een bepaald bedrag – “Gratis verzending bij besteding van €40 of meer!” – wat klanten aanmoedigt om meer te kopen en de ‘kosten’ van die gratis levering te dekken.

Hosting en Webhosting bij Combell

Dit is hoe een gratis verzending je kan helpen:

  • Minder vroegtijdig verlaten winkelwagentjes: Extra kosten die bij de checkout worden onthuld – waaronder verzendkosten – zijn verantwoordelijk voor 61% van de gevallen waarbij een bezoeker vroegtijdig zijn of haar winkelwagentje verlaat.
  • Gemiddeld een hogere bestelwaarde: In plaats van slechts één product te kopen, vullen klanten hun winkelwagentje aan om boven de drempel van gratis verzending te komen. Dat betekent dat elke bestelling je meer winst op zal leveren.
  • Klanten worden aangespoord om terug te komen: Als je bezoekers eenmaal weten dat je gratis verzending aanbiedt – zelfs al hanteer je een minimaal bestelbedrag – zullen ze vaker terugkomen.
  • Meer verkopen: Alle bovengenoemde zaken zullen het totale aantal verkopen een boost geven, waardoor je meer winst maakt.

Maar werkt het ook echt?

Om aan te geven hoeveel verschil het aanbieden van gratis levering kan maken, nemen we een voorbeeld aan NuFACE, een huidverzorgingsmerk. Zij hebben A/B testen uitgevoerd, waarbij ze een test deden met een gratis verzending vanaf $75. Het resultaat? 90% meer bestellingen en een stijging van 7.32% in de gemiddelde bestelwaarde. En zij zijn niet de enige die succes hebben met deze methode: gemiddeld 60% van alle online retailers zegt dat ‘gratis verzending onder voorwaarden’ hun meest succesvolle marketing tool is.

Zo maak je gratis verzending winstgevend!

Nu zul je je wellicht afvragen hoe je een gratis levering kunt laten werken voor jouw webshop. Want als jij de leveringskosten moet betalen, zal dat dan niet te veel van je winstmarges afsnoepen? Wel, daarom is het slim om gewoon een minimum bestelbedrag voor gratis leveringen te hanteren. Elke webshop is anders, dus je zult een beetje moeten experimenteren om erachter te komen welk minimum bestelbedrag het beste werkt voor jouw webshop. Een goede plugin die je hierbij kan helpen is de WooCommerce Sales Accelerator plugin van iThemes. Je kunt dan een minimum bestelbedrag instellen en precies zien hoe je webshop daarmee presteert.

Geef een reactie