Google Help en Google helpt

Google Help en Google helpt

Zoekmachine Google bestaat 20 jaar! Tijd voor een feestje? In ieder geval tijd voor aandacht. Larry Page en Sergey Brin zochten een makkelijke manier om op internet iets te vinden. Dat is gelukt en via Google Help houden wij er allemaal iets aan over.

Google Help voor iedereen

Eigenlijk bestaat Google pas in 2018 20 jaar, maar Page en Brin introduceerden de zoekmachine in 1997, en het is altijd leuk om als eerste iets te melden.
Hoewel Google Help anders doet vermoeden is Google allesbehalve een charitatieve instelling. Page en Brin behoren tot de 20 rijkste mensen ter wereld. Hun eigen vermogens zijn respectievelijk 47,2 miljard en 40 miljard dollar (samen en in euro’s de Indirecte Belastingen op onze Miljoenennota). En de 6,7 miljard dollar nettowinst van moederbedrijf Alphabet in het derde kwartaal dit jaar, maakt duidelijk dat Google in ieder geval zichzelf helpt.
Die inkomsten komen voort uit AdWords. Adverteren is duur en moeilijk: je wordt niet zomaar Certified Partner. De AdWords campagnes beheren is trouwens niet mogelijk via een WordPress plugin, de campagnes volgen wel.

Allemaal indrukwekkende cijfers, maar hoe pikken wij voor SEO een graantje mee?
Nou, ons voordeel ligt in het feit dat de tactiek van Google op gebruikers gericht is. De zoekmachine bleef er altijd op gericht een makkelijke manier om iets op internet te vinden en dat is te zien in Google Help.

Google Help 1998
1998: Google Help in BETA

De mogelijkheden in Google Help

Van de opzet het zoeken makkelijk te maken, is altijd gebruik en misbruik gemaakt. Dit leidde tot aanhoudende updates om het zoeken makkelijk, lonend en veilig te houden. Het zoeksysteem van Google bestaat uit ongeveer 250 algoritmen en hiervan zijn er ongeveer 150 te doorzien. Slim, want zo blijft het publiek attent en hoopvol. Het aantal updates van die algoritmen is heel erg groot (circa twee per dag!). Deze zijn naamloos, al krijgen grote vernieuwende updates wel een naam. Met die grote verschuivingen moeten wij rekening houden. De laatste hiervan is Penguin, al versprak Gary Illyes zich 8 maart jl. en noemde de allerlaatste update ‘Fred’.

Van dat hele systeem van algoritmen maken wij dankbaar gebruik via de hulppagina.
Daar staan de ingangen om de zoekmethode te betreden. Op de pagina Google Help komen twaalf belangrijke hulpstukken het eerst in beeld. Daaronder staat het menu met alle 119. Voor optimalisatie zijn er enkele erg handig.
Om door Google te worden gevonden, zijn vermelding in Google Maps en  implementatie van Google Analytics standaard. De kracht van de website zelf hangt af van hoe uniek de content is. Onderscheidende pagina’s maak je met trefwoorden en die woorden staan ook in de URL’s (Google zegt op 25 juli 2008 meer dan 1 biljoen unieke URL’s te hebben geïndexeerd). Google Help adviseert natuurlijk de betaalde Zoekwoordplanner van AdWords, maar dit financieren willen we niet. Ook via de zakelijke tool Global Market Finder is niet meer te zoeken. Dit was al lastig omdat het kleinste afzetgebied West-Europa is en omdat het selecteren op Nederlandse trefwoorden niet overhoudt.
Maar het kan ook anders: via Google Analytics.

Opbouw trefwoorden

Vorige week hebben we al lichtjes aangeroerd dat de suggesties van Google op de SERP aanhouden, niet toereikend is. Maar we sleutelen met wat we hebben. De verzameling gebruikte trefwoorden wordt getest door het verplicht nummer Analytics (in Google Help onder Zakelijk).
Op de eigen Analytics-pagina is onder Gedrag/Zoekopdrachten op site/Zoektermen het ‘Totaal aantal unieke zoekopdrachten’ te zien. Dit is handig. In beeld komt waar naar wordt zoekt en wat er gebeurt nadat het gevonden is. Nu is zelf te sleutelen om de trefwoorden meer waarde te geven. Het is een omweg, maar Google helpt.

Trefwoorden in Analytics

Al met al is duidelijk dat Google veel heeft en niet te veel uit handen geeft.
Het lijkt alsof wij eerst lekker worden gemaakt met handige tools die daarna dollars op moeten leveren. Maar wij spelen het spel wel mee. Gretig gebruikmaken van wat Google Help ons voorschotelt totdat er een prijskaartje aan bungelt.

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.