5 tips voor het schrijven van een goede blogtitel

goede blogtitel

Het maakt niet uit hoe goed je blogposts geschreven zijn; als de titels niet aanspreken, worden ze nauwelijks gelezen. Er zijn handige (gratis!) tools die je kunnen helpen bij het genereren van pakkende blogtitels, maar die zijn wel allemaal Engelstalig. Het is daarom wel zo handig als je weet hoe je zelf een goede blogtitel kunt schrijven.

5 tips voor het schrijven van een goede blogtitel

#1. Maak meteen duidelijk waar het artikel over gaat

Draai er niet omheen maar kom meteen ter zake. Als je artikel over katten gaat, dan moet het woord “kat” in de titel zitten. Bij voorkeur aan het begin van de zin. Mensen willen weten waar je artikel over gaat, liever gisteren dan vandaag.

#2. Gebruik cijfers indien van toepassing

Er is een reden dat blogposts met lijstjes zo populair zijn. Copywriters en bloggers gebruiken graag een cijfer in de titel, om dat cijfers een grote aantrekkingskracht hebben. Dat heeft te maken met het fenomeen van de “snelle consumptie van ideeën.” We willen eerst weten wat we uit een artikel kunnen halen alvorens we onze kostbare tijd investeren in het lezen ervan.

#3. Maak gebruik van krachttermen

Een andere manier om de aandacht te trekken is middels het gebruiken van pakkende bijvoeglijke naamwoorden en ‘power words’, oftewel krachttermen. Door de juiste krachtwoorden in je blogtitel te verwerken kun je je doelgroep triggeren om een bepaalde actie uit te voeren. Enkele voorbeelden van Nederlandse krachttermen: Actief, Bliksemsnel, Creëren, Direct, Effectief, Flexibel, Geheim, Handig, Impact, Krachtig, Luxe, Moeiteloos, Nieuw, Origineel, Populair, Razendsnel, Slimmer, Tips, Ultiem, Verbluffend, Wonderlijk en Zeldzaam.

#4. Laat zien op welke vraag je antwoord geeft

Wie, Wat, Wanneer, Waar, Waarom en vooral Hoe zijn belangrijke trigger-woorden die de nieuwsgierigheid van je bezoekers opwekken en hen verleiden om door te klikken. Enkele voorbeelden:

  • “Krijg je geen promotie van je baas? Dit is de reden”
  • “Hoe zorg ik dat ik promotie krijg?”
  • “Wat is de beste manier om opslag te vragen?”

#5. Vergeet je focus zoekterm niet

Ik zet deze bewust onderaan de lijst, omdat je in de eerste plaats moet zorgen dat je blogtitel de lezer overtuigd. Het overtuigen van Google komt op de tweede plaats! Lukt het niet om een bepaald focus keyword in de titel te verwerken zonder dat het raar wordt, bedenk dan gewoon een alternatief dat wél werkt.

 

Geef een reactie