Geld verdienen met je WordPress blog in 10 stappen

notificatie balken

Een jaar of tien geleden was bloggen iets dat sommige ondernemers deden nadat ze succesvol waren met hun website. Maar inmiddels heeft bloggen de publicatie van online content gerevolutionaliseerd, mede dankzij succesvolle blogs zoals The Huffington Post en TechCrunch. Dankzij de groeiende populariteit van blogs, on combinatie met hun potentie om flinke winst te genereren, veranderen steeds meer bloggers hun passie in een full time baan. Wil jij ook geld verdienen met je WordPress blog? Wij leggen in 10 stappen uit hoe je dat waar kunt maken!

Geld verdienen met je WordPress blog

#1. Ontdek je passie en je doel

Wil je geld verdienen met je WordPress blog, dan moet je behoorlijk wat tijd investeren. Het ligt dus voor de hand om een onderwerp te kiezen wat je zelf interessant vindt, iets waar je echt een passie voor hebt. Op die manier zal het niet eens voelen als werken!

de beste en snelste wordpress webhosting

#2. Identificeer je doelgroep

Zodra je weet wat je doelgroep is, moet je je gaan verdiepen in hun problemen en aspiraties. Dit kun je doen door het uitvoeren van enquêtes. Ook is het zaak dat je een concurrentie analyse uitvoert. Hoe pakken je concurrenten het aan?

#3. Ontwerp en bouw je blog

Je kunt een professionele webdesigner inschakelen, maar met WordPress is het ook heel goed mogelijk om je eigen blog te ontwerpen en te bouwen, zonder dat je hiervoor veel programmeerkennis nodig hebt.

#4. Zoek een goede host

Een goede host is betrouwbaar en veilig en biedt een goede ondersteuning. Zorg dat je een host kiest die ervaring heeft met het hosten van WordPress websites. In dit artikel lees je wat er belangrijk is bij het kiezen van een goede host.

#5. Creëer gratis content

Je kunt pas geld vragen voor content als mensen weten dat die iets waard is. Publiceer dus ook gratis relevante content om bezoekers te trekken en je vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren.

#6. Kies je distributie kanalen

We onderscheiden 3 belangrijke distributie kanalen: Social (Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, etc.), E-mail (marketing middels het sturen van nieuwsbrieven naar je contacten) en Search (je content optimaliseren voor zoekmachines). Het beste is natuurlijk om alle drie ten volste te benutten.

#7. Verpak je kennis

Zorg ervoor dat je je kennis overbrengt met multi-media content. Dat betekent niet alleen tekstuele artikelen, maar bijvoorbeeld ook video’s en podcasts.

#8. Bouw aan je joint ventures

Dit noemen we ook wel “affiliate marketing.” Porter Gale zei ooit eens: “Your network is your net worth.” Met andere woorden, je relaties zijn belangrijk voor je marketing. Het is belangrijk om relaties op te bouwen met zowel non-competitieve als competitieve partners die dezelfde doelgroep hebben.

#9. Lanceer je product

Lanceer je product en hou je Google Analytics resultaten goed in de gaten. Op die manier kun je elke campagne weer verbeteringen doorvoeren.

#10. Zorg voor de juiste marketing strategie

Denk aan het freemium business model, waarbij je basis diensten of features gratis aanbiedt en mee geavanceerde diensten of features tegen een premie. Ben je een expert in je vakgebied dat kun je content publiceren die gratis beschikbar is voor iedereen die je blog bezoekt, en een premie rekenen voor iedereen die aanvullende informatie of advies op maat nodig heeft. Deze strategie werkt bijvoorbeeld goed voor IT experts. Je kunt het ook anders aanpakken, bijvoorbeeld middels crowdfunding, het schrijven van betaalde blogposts of het publiceren van eBooks. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Geef een reactie