Facebook Likes zijn hot!

Facebook-Likes

We schrijven april 2018 en de vraag ‘Hoe krijg ik Facebook Likes?’ lijkt te zijn vervangen door ‘Hoe verwijder ik Facebook?’ Dat is even wennen. Wat het misbruik van de gestolen gegevens betreft: zie de landelijke dagbladen. Hier gaat het om de Facebook Likes en waarom men die wil krijgen.

Het nut van Facebook Likes

De titel van dit stuk: ‘Facebook Likes zijn hot!’ is op twee manieren te lezen. Ze zijn ‘in’ of ze zijn ‘te heet om aan te pakken’. De geschiedenis van Facebook in aanmerking genomen, lijkt de lezing dat Facebook Likes ‘in’ zijn aannemelijk.
Even dit voor wie de film The Social Network niet heeft gezien. Vanaf gebruiker n° 1 Mark Zuckerberg in februari 2004 groeide dit online platform tot 2 miljard gebruikers in juni 2017. De domeinnaam Facebook.com werd in 2005 voor $ 200.000 opgekocht en Microsoft kocht in 2007 voor $ 240 miljoen een aandelenbelang van 1,6%. Een schoolvoorbeeld van een doorslaand succes.

En zoals zo vaak bij doorslaande successen heeft dat gevolgen.
Naast dat iedereen er graag in mee wil delen, is het een soort van startschot tot misbruik. Misschien leent Facebook zich daar een beetje voor want Zuckerberg werd vóór 2004 al beschuldigd met deze site de privacy van anderen te schenden en de regels te overtreden. Hij werd uiteindelijk niet vervolgd.
Nu begon het in Nederland met op berichten op Facebook á la ‘Ik heb de trap behangen.’
Het behang beviel en de Facebook Likes stroomden binnen. Al snel bleek het financiële nut van leuk vinden. Dat is het grote effect van Social Media: wat men leuk vindt, wordt openbaar. Bedrijven stortten zich hierop met zoveel mogelijk volgers en Likes verzamelen als doel.

Facebook-Likes-LikenHet ‘liken’ is zo aangeslagen dat het standaard in de woordenboeken staat.

Nadeel van het liken bleek te zijn dat het niet verder gaat dan dat ene getal. Lezers die liken, ontvangen niet automatisch alle updates van wat ze leuk vinden. Als een bericht 318 Likes heeft, is het ook geen doen al die 318 profielen te beschouwen als potentiële klanten. Dat is gelukkig niet zo sociaal van Facebook: het algoritme legt geen directe verbanden en men moet er zelf iets voor doen. Het nut van Facebook Likes is zien wat men leuk vindt en in principe niet meer dan dat.

De omgeving van Facebook Likes

Als het losweken van Facebook Likes niet veel nut heeft, wat dan wel? Dat is aankomen met goed content die oproept tot reacties. Het gaat hier om aangeboden content, die wordt gedeeld via Social Media en die aanzet tot actie bij de lezers. Hier gaan hopelijk wat belletjes rinkelen want inderdaad: Content is King!

Hierboven staat dat Facebook al snel prooi werd van misbruik en dat geldt zeker voor de reacties op blogs via dit platform. En WordPress zou WordPress niet zijn als er geen prachtige plugin tegen bestond.

Het grote verschil tussen Facebook Likes en reacties is beleefdheid versus interesse.
Voor bedrijven geldt dat slechts 1% van de lezers die op de duim klikken, de Facebookpagina van het bedrijf ook werkelijk bezoekt. Het blijkt dat veel mensen een bericht liken ‘om er vanaf te zijn’. Oké, beleefdheid is wel iets sociaals, maar dit komt niet echt lekker over.
Interesse moet gekweekt worden en gebeurt via sterke content. Nu denkt het Facebook algoritme daar op de eigen bepaalde manier over, namelijk als ‘Native Content’: de content moet niet verder gaan dan Facebook.

Facebook-Likes-Google

facebook likes Google

Stel, een zeer sterk artikel op een blog wordt via een link op Facebook gezet.
Deze content is import van buiten Facebook en zal lezers van Facebook weghalen. Dat ziet men daar niet graag. Het voorbeeld van de pagina waarnaar wordt gelinkt komt keurig in beeld, maar originele content direct op Facebook planten, geeft meer bereik. Zie hier het verschil tussen Social Media en zoekmachines.

Al met al is het verzamelen van Facebook Likes geen reëel doel. Het verzamelen van volgers wel. Scoren in het Facebook algoritme kan dankzij sterke content, regelmatig posten en Native Content. Dit komt neer op een geheel eigen beleid voor het opereren op Facebook.

Geef een reactie