Heb je een goed idee voor een dot blog domein? WordPress wil het weten!

dot blog

Zoals je misschien wel weet begint Automattic, het bedrijf achter WordPress, dit najaar met het verkopen van .blog domeinen. Of je nu al een succesvol blog hebt en dit wil verhuizen naar een dot blog domein, of van plan bent om een nieuw blog te lanceren, iedereen kan straks een .blog domeinnaam aanvragen.

Matt Mullenweg

In Podcast #91 van DNW gaat Andrew Allemann in gesprek met Automattic CEO Matt Mullenweg over .blog domeinnamen, en het concept van blogs in het algemeen. Want wat heeft hem er eigenlijk toe gedreven om het Top Level Domain (TLD) .blog op te kopen?

Hosting en Webhosting bij Combell

“Het komt er op neer dat je alleen een blog kon hebben als je Blogger had,” zegt Mullenweg. “Dat voelde als erg anti-web voor ons. Gewoon het idee dat iets universeels als het idee om een blog te hebben, iets dat volgens mij één van de meest democratiserende krachten op het open web is, beperkt zou zijn tot één bedrijf met een vrij middelmatig product. Dat is dus Blogspot. Dus het was deels iets van, ‘ah, dit zou niet zo moeten zijn.’”

“Mensen gebruiken een blog als een subdomein, een subdirectory… we zouden veel daarvan naar het .blog kunnen zien migreren. En natuurlijk, weet je, we zijn al meer dan 10 jaar met het blog ding bezig, dus het ligt ons aan het hart.”

.blog domein

Op Allemanns vraag of hij denkt dat er een punt zal komen waar de term ‘blog’ verdwijnt en een blog gewoon een website wordt, antwoord Mullenberg:

“Ik had eerlijk gezegd altijd een hekel aan het woord ‘blog.’ Wat best wel grappig is, aangezien ik veel geld heb uitgegeven om de TLD te kopen.” Hij vertelt dat het woord zo’n 10 jaar geleden voor de meeste mensen een negatieve lading had.

“Mensen dachten dat [bloggen] iets was ‘dat je doet om bedrijven of mensen aan te vallen.’ En dat is waarom geen van de diensten die destijds werden aangeboden, want elke internetgigant had een blogging service, het woord ‘blog’ gebruikten, met uitzondering van Google. Yahoo noemde het ‘360.’ Awol noemde het ‘Journals.’ MSN noemde het ‘Spaces.’”

“Wat er in de afgelopen tien jaar is gebeurd, mensen die kennismaken met online publiceren, misschien middels Twitter, misschien middels Facebook, misschien middels iets zoals Blogspot of wat dan ook, hebben de kracht ontdekt van het hebben van je eigen stem en je eigen thuis op het web. En het woord ‘blog,’ zoals je al zei, is zo sterk geëvolueerd. En ik maak, zoals zoveel mensen, een onderscheid tussen blogs en websites. WordPress biedt natuurlijk beide diensten aan, maar het we maken wel onderscheid, en het principe van een blog blijft zich steeds meer uitbreiden.”

Dot blog domein

Mullenweg denkt dat domeinnamen nu belangrijker zijn dan ooit. “.coms, daar zijn er nu veel van. Hoeveel zijn het er nu, 120 miljoen? Het is een erg drukke namespace. En ik denk dat nieuwe TLD’s nu een enorme kans hebben om memorabeler te worden, makkelijker om te horen tijdens een radio reclame of te zien op een billboard of zoiets. Ik denk dat mensen er aan moeten wennen.”

Mullenweg heeft ambitieuze plannen voor .blog; hij verwacht dit jaar nog 250.000 activaties voor dot blog domein namen.

“We hopen dot blog behoorlijk mainstream te kunnen maken, zowel door het met WordPress.com te verbinden als door promotie en het vinden van mensen voor de eerste dot blogs. Overigens, als er luisteraars zijn die wat goede ideeën hebben, daar staan we zeker open voor. We willen echt helpen om alle nieuwe TLD’s te legitimeren. We willen de markt voor iedereen opengooien.”

De volledige podcast is hier te beluisteren.

 

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie