De Title Tag staat bovenaan

De Title Tag staat bovenaan

Dat je van een artikel eerst de titel leest, is de befaamde ingetrapte open deur. Het idee dat zoekmachines direct op zoek gaan naar de Title Tag, ligt iets minder voor de hand. Tel hierbij op dat veel webpagina’s ‘Home’ als Title Tag hebben en enige toelichting is handig.

De Title Tag in beeld

De Title Tag is datgene wat die ene webpagina onderscheidt van alle andere webpagina’s op de wereld. Als het goed is. Die Title Tag is de kop van wat op de resultatenpagina (SERP) in beeld komt. Dit is het gevolg van de handeling die de gebruiker uitvoert. Hij/zij zoekt iets met behulp van een zoekwoord. Die unieke webpagina verdient een hoge plek op de SERP als het zoekwoord het trefwoord is en de beschrijving (Metatag Description) de gebruiker weet over te halen erop te gaan klikken. Een voorbeeld is dit resultaat nadat een gebruiker aan Google vraagt wat hij/zij in hemelsnaam op tv moet kijken tijdens de WK Voetbal:

Title-Tag-Britse-misdaadseries

Nu vroeg hij/zij aan Google ‘Britse misdaadseries’ en zie hier de kracht van de juiste trefwoorden. Alleen ‘Britse’ en series’ staan vetgedrukt en Google legt zelf de overige verbanden.

Zo komen we op een primaire eis aan de Title Tag: gebruik het sterke trefwoord dat die ene webpagina dekt.
Hoe men aan die trefwoorden komt, is een bekend verhaal. De lengte van deze Tag verschilt iets per zoekmachine, maar 65 karakters aanhouden, is veilig.

De Title Tag lezen

Vandaag de dag gebeurt alles razendsnel. Dit klinkt ouderwets als van ‘dat alles vroeger beter was’, maar laten we zeggen ‘vroeger was alles anders’: het tempo deed er niet echt toe.
Mooi voorbeeld is de advertentie voor Rolls-Royce, gemaakt door David Ogilvy in 1957: ‘At 60 miles an hour the loudest noise in the new Rolls-Royce comes from the electric clock’. Deze als beste ooit becshouwde reclamezin telt niet alleen iets meer dan 65 karakters, er is geen enkel sterk trefwoord in te ontdekken. Ook als onderdeel van de Metatag Description heeft dit geen waarde.

Maar we dwalen af: snelheid.Webspider-Title-Tag
Google’s webcrawler zoekt in een moordende tempo de hele webwereld af. Heel kort gezegd worden daarbij webpagina’s gewaardeerd met als doel een volgend bezoek in te plannen. Google maakt zich niet moe aan het doorspitten van ‘dode’ websites. M.a.w. elke picoseconde telt. Logisch dat die rake Title Tag met trefwoord helemaal bovenaan staat. Bij het gebruik in bijvoorbeeld WordPress vormt de Title Tag ook de Heading <H1> van de webpagina.

De do’s en don’ts bij Title Tags

Wat handig is voor een werkende Title Tag staat hierboven al enigszins:

  • blijf binnen de 65 karakters
  • gebruik een sterk trefwoord
  • maak hem attractief

Het gebruik van dat sterke trefwoord is essentieel.
Dit maakt de webpagina enig en uniek en dat is wat iedereen wil. Gebruikers vinden wat ze zoeken, ondernemers e.a. bieden het juiste middel aan en via Google lukt dat allemaal.
De Title Tag attractief houden binnen 65 karakters komt neer op makkelijk leesbaar en aanzettend tot actie (‘klik’). In ieder geval aanzettend tot het lezen van de Metatag Description.

Uit wat wel handig is, volgt vrij automatisch wat niet handig is.
Het aantal webpagina’s met als startend onderdeel van de Title Tag ‘Home’ of Welcome’ is groot en dat is jammer. Ook de website ‘Home’ noemen is niet de oplossing: Google geeft daarop ‘Ongeveer 13.770.000.000 resultaten (0,62 seconden)’.
Een trefwoord is dat waarop wordt gezocht, maar de hele Title Tag volstoppen met trefwoorden werkt niet. Buiten dat het voor mensen niet echt leesbaar wordt, lezen zoekmachines elektronisch. Het wordt voor hen lastig te bepalen wat het enig en unieke trefwoord voor de pagina is.

Uitstapjes werken niet en binnen het eigen vakgebied blijven, werkt wel.
Elke webpagina is deel van het geheel en als het onderling verband vaag wordt door afwijkende trefwoorden wordt de website ‘verdacht’. Het kan goudeerlijk zijn, maar dat ziet Google niet. Denk aan Timmerbedrijf Habraken dat op hun website ook de pagina ‘Kantklossen met Josephine Habraken’ heeft staan. Lief voor oma Habraken, maar jammer voor het timmerbedrijf.
Daarnaast zal Google vakgerichte websites binnen de branche eerder tonen. Hierbuiten stappen werkt de vindbaarheid tegen. Google geeft zelf meer van dit soort tips.

Voor de Title Tag geldt: het is de moeite waard want het is H1. En sterk trefwoord in de Title Tag maakt de webpagina enig en uniek, en dat is wat iedereen graag ziet.

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.