De Metatag Description leeft!

Metatag Description

De Metatag Description. We vullen hem wel braaf in, maar hoe belangrijk is deze beschrijving van de pagina? Google gebruikt hem niet ter waardering van die pagina, wat voor velen de perfecte reden was de Metatag Description overboord te zetten.
En dan nu de perfecte reden om dat niet te doen.

De Metatag Description ontleed

Als we het begrip Metatag Description nader bekijken, valt vrij direct op dat het eerste deel bestaat uit ‘Metatag’. Dit klinkt flauwer dan het is, want wat is een Metatag? Een Tag is een label dat informatie, data over een document bevat, en Meta betekent zoveel als ‘overkoepelend’.
Nu is het aantal Metatags binnen <head></head> van een webpagina behoorlijk groot. Ga bijvoorbeeld naar WP Masters, vraag in de bronpagina (Ctrl U) via Ctrl F om ‘meta’ en zie de vrolijke kleurtjes alom verschijnen.

Het grappige is dat die Metatags in de tekst op de webpagina’s niet te zien zijn. Ze zijn bedoeld als info voor zoekmachines. Sommige zijn nuttig: <meta http-equiv=”content-language” content=”nl” /> geeft aan dat de gebruikte taal Nederlands is. Sommige zijn minder nuttig: <meta name=”revisit-after” content=”30 days” /> geeft aan dat zoekmachines de website pas na 30 dagen weer mogen bezoeken, en wij zijn allemaal benieuwd naar de zoekmachine die zich daar iets van aantrekt. De Metatag Description dan. Die geeft een beschrijving van de webpagina aan. Dit is iets waar stevig misbruik van is gemaakt. In die 155-160 (zeg ± 150) karakters is namelijk veel neer te zetten, wat opriep tot creatieve toepassingen. Vooral in de vorm van verdekte trefwoorden naast juiste trefwoorden. Een nadeel van het elektronisch lezen van Tekst & Tags. Gevolg was dat Google de Metatag Description niet meer meenam in het kader van de ranking.
Dit bleek een heel erg juiste beslissing te zijn.

De Metatag Description in de huidige praktijk

Als we enigszins terugschakelen naar eerdere kreten over wat belangrijk is binnen SEO, komt de term ‘trefwoord’ boven drijven. Jawel, daar zijn ze weer. Maar eerst even het aanhoudende belang dat Google hechtte aan de Metatag Description. Door de jaren heen liet Google die in meer of mindere mate meetellen. Aanvankelijk telden de eerste 225 karakters mee om te kunnen voldoen aan de gevraagde zoekwoorden. Na de nodige ‘fantasievolle’ Metatag Descriptions werd dit teruggebracht tot 150 karakters. Dit mede omdat er slechts 150 karakters op de resultatenpagina (SERP) in beeld komen.

In 2017 bleek na een update dat 320 karakters nuttig waren. Mogelijk was de achterliggende gedachte dat er meer moeite zou worden gestoken in het verwerken van trefwoorden. Maar inmiddels dobbert dit denkbeeld overboord en leest Google niet meer dan ± 150 karakters. En inderdaad niet meer dan ‘leest’ want zelfs de meest supergoede Metatag Description draagt niet bij tot verhoging van de waarde van de webpagina. Wat die beschrijving wel doet, is stevig bijdragen aan de CTR (Click Through Ratio). Op de SERP worden de woorden waarnaar wordt gevraagd namelijk vet weergegeven en dat staat goed. Vraag Google bijvoorbeeld om Long tail keywords en:

Metatag Description Long Tail Keywords WP Handleiding

Bezoekers krijgen in beeld waar zij naar zoeken en wij krijgen loon naar werken als wij iets op de juiste manier aanbieden. Anders gezegd: Google toont niet meer dan waar men naar vraagt, en dat is mooi.

Punt is wel dat de Metatag Description zowel de pagina en als de vraag moet dekken. Gebeurt dit niet, dan zoekt Google op de pagina naar iets wat wel aan de vraag voldoet. Zie hier de waarde van een goed trefwoordenonderzoek.

De Metatag Description in WordPress

Laten we er maar even van uitgaan die iedereen de SEO plugin van Yoast gebruikt. Hierin wordt ook gevraagd de Metatag Description in te vullen, met inbegrip van ‘het focustrefwoord gebruiken binnen de juiste lengte.’
Die lengte is wel een dingetje.
Het oogt degelijk om de Metatag Description als geheel op de SERP te zien staan. Google kort het geheel rond die ± 150 karakters namelijk af met drie puntjes en dat staat wat slordig. Long tail keywords twee keer in de Metatag Description laten voorkomen wordt zo wel een uitdaging. En ja, zo blijven we toch weer heerlijk creatief bezig.

Geef een reactie