De loopbaan van content

De loopbaan van content

Een doordachte loopbaan van content scheelt veel tijd en moeite. Dit klinkt als een mengsel van astronomie en solliciteren, maar het is een handige manier om met nieuwe en bestaande content zoekmachines tevreden te houden.

Wat is de loopbaan van content?

Wat zoekmachines het liefst zien verschijnen is verse frisse content.
En we weten inmiddels dat de algoritmes van zoekmachines erg moeilijk voor de gek te houden zijn. Maar het aanhoudend produceren van die verse content kost tijd. Om Google e.a. tevreden te houden en tijd te besparen, loont het de moeite een loopbaan van content aan te leggen.
En dat gaat zo.

Het gesloten circuit van de loopbaan van de eigen content wil zeggen dat dit materiaal als nieuw wordt verspreid, én dat bestaand materiaal wordt hergebruikt. Door die reeds aanwezige content in andere jasjes te gieten, worden zoekmachines, als het ware, steeds van nieuw voedsel voorzien.

Als die bestaande content uit alleen tekst bestaat, is herschrijven mogelijk, maar dat is best een tijdrovende klus. Dit mede wegens de gevonden trefwoorden (zie straks Tip 2 en zie al die artikelen over het nut van trefwoorden).

De truc is dat er meer manieren zijn om relevant materiaal te verspreiden: sociale media, blogs, presentaties, podcasts, infographics, YouTube, bumperstickers en ga zo maar door.

De loopbaan van content bestaat zo uit nieuwe en aanwezige content die verspreid wordt en die later weer langskomt. Goh, toch weer die link met astronomie.

De loopbaan op gang houden

Het aanhoudend blijven creëren van verse content is en blijft noodzakelijk.
Maar onze loopbaan zorgt wel voor tijdsbesparing.
Bijvoorbeeld als volgt.
Een groot aannemersbedrijf heeft een prachtig ebook, 10 pagina’s dik, waarin alle werkzaamheden uitgebreid staan vermeld. Superhandig, want onderaannemers hoeven niet voortdurend te vragen wat zij precies moeten doen, wie wanneer andere dingen moeten doen, wie welke rekening betaalt enz.

De inhoud van dit ebook kan ook dienen als een serie tips in de sociale media, als reclame, als leerstof, als een serie video’s op YouTube. Het zijn net planeten in hun baan rond de ster (astronomie, we kunnen  het gewoon niet laten). Vers voer voor gebruikers en vers voer voor zoekmachines.

De loopbaan is ook recycling. Loopbaan-Voedsel
Het is jammer dat niets voor eeuwig vers blijft.
Als het ebook van de aannemer 10 jaar geleden is gemaakt, zal er nog geen Japans toilet instaan; zo’n toilet waar ‘door middel van een warme waterstraal de hygiëne wordt gewaarborgd.’

Continu de oude content bestuderen en updaten is noodzaak. Een kalender hiervoor kan handig zijn, maar dat vraagt ook weer veel tijd. Het is op z’n minst vereist bestaande content die wordt gerecycled te checken. Dit geldt zeker voor het gebruik van links, die moeten gewoon kloppen.

Het geheel ondervangen met technische snufjes kan natuurlijk ook.
Zo heeft WP Masters op de homepage staan ‘Bij WP Masters hebben we ruim 7 jaar ervaring in het ontwikkelen van professionele, zoekmachine vriendelijke WordPress websites.’ En die 7 verandert dit jaar, tijdens het ploppen van de champagnekurk op de oprichtingsdatum, vanzelf in een 8.

<H2>5 Tips om de loopbaan in stand te houden</H2>
Een aantal tips om een werkende loopbaan van content te creëren.
1. Ga voor kwaliteit en kwantiteit. Zie hier ook deze Tip 1 die inhoudt dat men vanuit de eigen expertise gewoon veel moet schrijven. De kwaliteit zal hierdoor niet anders dan beter worden en dat is een erg fijne gedachte.
2. Maak gebruik van trefwoorden. Hier kan weer een leuke link staan, maar duidelijk moet zijn dat het product zo veel mogelijk enig en uniek moet zijn om op te vallen en om zich zo te onderscheiden. Rake trefwoorden zorgen hiervoor.
3. Imiteer en creëer
Imitatie moet gezien worden als vleien. Iets wordt niet voor niets geïmiteerd en het is blijkbaar een prima inspiratiebron. Met andere woorden: het wiel hoeft niet opnieuw te worden uitgevonden.
Van goede bestaande content is prima nieuwe unieke content te maken door het in een andere vorm te gieten.
4. Nodig anderen uit tot input
Een manier om meer kwaliteit en kwantiteit te krijgen is open te staan voor de input van andere schrijvers. Als het goed is, zijn dit mensen die in het onderwerp geïnteresseerd zijn want het zijn de lezers. Deze vertegenwoordigers leveren graag hun nieuwe planeet met een eigen loopbaan om zo ook zelf in beeld te komen.
5. Meten is weten
De meest logische manier om tijd te besparen is geen tijd te verliezen. Bekijk waarop duidelijk gereageerd wordt. Dit zijn reacties op de eigen content en de onderwerpen van de verse content van buiten. Het heeft geen zin de loopbaan van niet-werkende content te onderhouden.

De loopbaan van content als marketingstrategie

Content, in de brede zins des woords, is de sleutel tot het succes van websites.
Als de tijd voor verse content beperkt is of als externe tekstschrijver te duur wordt, is aanpassing van de strategie handig. Door bestaande en nieuwe content een loopbaan te geven, kan veel tijdwinst worden behaald.
De gevolgen zijn gunstig: de betere content blijft bestaan en dezelfde – goede – content wordt opnieuw gewaardeerd door lezers en zoekmachines. Oftewel: doen!

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.