COVID-19 WooCommerce tips

COVID-19 WooCommerce tips

Steeds meer fysieke winkels beperken hun openingstijden of sluiten (tijdelijk) hun deuren. Maar online shops krijgen een flinke boost tijdens de COVID-19 pandemie. In sommige gevallen betekent dit dat de concurrentie groot is en dat het lastig is om op te vallen tussen de grotere webshops. De impact van het Coronavirus op webshops vraagt mogelijk ook om een andere strategie. Hieronder een aantal COVID-19 WooCommerce tips.

COVID-19 WooCommerce tips

#1. Leef de overheidsmaatregelen en richtlijnen na

Voordat je gaat nadenken over eventuele economische consequenties voor je onderneming, moet je denken aan de gezondheid van jezelf en eventuele werknemers. Of je nu vanuit huis werkt of niet, als je je bedrijf draaiende wilt houden is het van cruciaal belang om de overheidsmaatregelen en richtlijnen in de gaten te houden. Deel de belangrijkste maatregelen ook op je website.

Hosting en Webhosting bij Combell

#2. Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen

Een van de belangrijkste COVID-19 WooCommerce tips die je we je kunnen geven is het nieuws volgen. Dat kan deprimerend zijn in deze periode. Maar het is voor jou wel belangrijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen die invloed hebben op je webshop. Zeker als je afhankelijk bent van derde partijen. Denk bijvoorbeeld aan de bezorgdienst die je producten bij je klanten moet afleveren. Maak je gebruik van PostNL en hebben zij vertraging opgelopen met de bezorging? Of hebben zij extra maatregelen getroffen om het risico op besmetting te verkleinen? Dan is het belangrijk dat je dit naar je klanten communiceert, zodat zij daar rekening mee kunnen houden.

#3. Neem contact op met leveranciers

Het zou kunnen dat de vraag naar je producten stijgt. Misschien ook niet, maar levering kan in beide gevallen problematisch worden. Neem daarom tijdig contact op met je leveranciers en informeer naar de stand van zaken. Kunnen zij de productie nog voortzetten? Hebben zij zelf problemen met leveringen? Op welke andere manieren verwachten zij dat hun bedrijfsvoering wordt beïnvloed door de COVID-19 pandemie? Doe je best om zo goed mogelijk geïnformeerd te blijven over alle aspecten van je distributieketen – zo kun je tijdig inspelen op eventuele veranderingen.

#4. Hou rekening met apparaat gebruik

We hebben de laatste jaren veel gehamerd op mobielvriendelijkheid, en dat is nu natuurlijk nog steeds relevant. Maar omdat veel mensen nu thuis zitten, is het goed om er rekening mee te houden dat je bezoekers misschien nu wat vaker hun desktop computer of laptop gebruiken in plaats van hun smartphone. Wellicht de moeite waard om je budgetverdeling per apparaat te herzien.

#5. Versoepel je regels indien mogelijk

Kijk of je het je bezoekers wat makkelijker kan maken om bij je te bestellen door tijdelijk de regels wat te versoepelen. Om een voorbeeld te geven: als ze normaal gesproken een account moeten aanmaken voordat ze een bestelling kunnen plaatsen, overweeg dan om bestellen als gast mogelijk te maken.

#6. Kijk naar je verzendkosten

Overweeg om de verzendkosten in je WooCommerce webshop tijdelijk te verlagen of een gratis verzending aan te bieden. Op die manier kun je het voor bezoekers extra aantrekkelijk maken om in jouw webshop te bestellen. Een plugin zoals Flexible Shipping for WooCommerce kan je hierbij helpen.

#7. Kom je klanten tegemoet

Je klanten zullen het waarderen als je hen tegemoet komt in deze onzekere periode. Je hoeft geen drastische kortingen te geven als je je dat niet kunt veroorloven (jij moet immers ook overleven!). Met een kleine korting kom je al een heel eind. Overweeg kortingscodes of categorie-specifieke aanbiedingen. Easy WooCommerce Discounts is een handige plugin die je hiervoor kunt gebruiken.

 

Geef een reactie