Contentstrategie en wat men niet moet doen

Contentstrategie

Contentstrategie is dat waar men op moet letten bij het creëren van content. Nu is daar al veel over geschreven, en laten we wel wezen: we denken allemaal graag dat we het wel goed doen. Maar toch gaat hier (sorry) de wijsvinger richting twee uitgangspunten die het overwegen waard zijn.

Contentstrategie begint in eigen huis

De subkop hierboven is een fraai stukje Spoiler Alert: nadat de vinger op de missers is gelegd, wijst die vinger ook een mogelijk juiste kant op.
Oplettende lezers hebben gemerkt dat het hier over ‘contentstrategie’ gaat en niet over ‘marketingstrategie’. En dat klopt. Binnen ons gebied van schrijven – de aandacht van lezers grijpen en vasthouden – liggen beide strategieën echter dicht naast elkaar. De termen ‘klant’ en ‘lezer’ zijn bijna probleemloos inwisselbaar.
Oké, daar gaan we.

De grenzen van contentstrategie

Bekend is de kreet dat inleving in de klant uiterst belangrijk is.
Op zich valt hier weinig tegenin te brengen, maar er zijn grenzen. Binnen contentstrategie wordt een grens vrij duidelijk overschreden met de stelling ‘dat de klant centraal moet worden gesteld’.
En wel hierom.
We mogen er toch rustig van uitgaan dat de klant zelf wel weet wat hij/zij nodig heeft en/of waar hij/zij in geïnteresseerd is. Sterker nog: dat is aan deze kant van het toetsenbord lastig in een contentstrategie te vangen.

Beter is het te beginnen met de hand in eigen boezem te steken.
Stel de vragen:
• Welke oplossingen bied ik aan?
• Waar ben ik goed in?
• Wat mag men van mij verwachten?

Dit zijn drie zaken die helder moeten zijn.
Zijn die duidelijk, dan vormen die punten als het ware een saus die er bij de creatie van content voortdurend doorheen sijpelt. Eerder verscheen Marketingstrategie is Marathonstrategie https://www.wphandleiding.nl/marketingstrategie-is-marathonstrategie/ met daarin zes punten die in de gaten moeten worden gehouden. Juiste contentstrategie laat daarbij de eigen mogelijkheden als vanzelf door de marketingstrategie druppelen (dit klinkt ingewikkelder dan het is, want het gebeurt echt helemaal vanzelf).
Uitgaan van de eigen kracht is de boodschap, want weten wat de klant wil – buiten zoveel mogelijk korting – is niet te doen. Dat is ook waarom bedrijven zoals WP Masters https://www.wpmasters.nl/projectplanner/ het liefst persoonlijk contact met de potentiële klanten zoeken: het bedrijf weet wat ze aanbieden, maar nog niet wat die klant wil (buiten die korting dan …).

Contentstrategie richt zich op mentaliteit

Aandachtspunt twee is dat mogelijke klanten worden vaak ingedeeld in ‘makkelijke’ hokjes.
Makkelijk want feitelijk en dus vlot gepiept. Wie op een doordeweekse dag om zich heen kijkt, deelt de levende omgeving al snel in, in hokjes als leeftijd, opleidingsniveau, geslacht, inkomen en/of koopbereidheid. Dit is vrij nutteloos bij de creatie van content. Zo’n soort onderscheid is niet alleen pittig te maken als men zit te typen, men legt zichzelf ook een erg grote beperking op. We gaan nu trouwens wel uit van het feit dat binnen de contentstrategie de eigen kracht voldoende doorlekt.

Die content kan zich dan veel beter richten op een mentaliteit dan op een hokje als ‘leeftijd’.
Kreten als ‘Je bent zo jong als je je voelt’ zijn er ook niet voor niets.Contentstrategie-Mentaliteit
Er zijn zelfs mensen die zich heel erg veel jonger voelen dan zij zijn, en die groep wil je niet mislopen.

Richt de content zich op de mentaliteit van klanten/lezers, dan zijn er veel raakpunten.
Veel meer dan bij het richten op de puur feitelijke gegevens. Grappig is het om in de supermarkt te kijken wie in de diverse maandbladen staan te neuzen. Het blijkt (uit gedegen onderzoek, jazeker) dat het maandblad LINDA het meest door mannen wordt besnuffeld, ondanks dat het blad zegt zich te richten op ‘de leukste jonge vrouwen van Nederland (18-28 jaar)’. Blijkbaar overtreft hier de contentstrategie (doorspekt met de eigen mentaliteit) het zich richten op een leeftijdsgroep.

Conclusie : schrijven vanuit de eigen kracht met de eigen mentaliteit trekt klanten.

Geef een reactie