Content lezen is noodzakelijk bij SEO

Content-lezen

We hebben het al vaker over het belang van content lezen gehad. Maar ging dit niet vooral over content maken in plaats van over content lezen? Dat klopt als een zwerende vinger. Content maken en content lezen zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Content lezen als uitgangspunt

Het is misschien even toegeven (ook aan deze kant van het beeldscherm), maar wij zijn best trots op wat we schrijven. Het is het gevolg van een dosis onderzoek en inlezen, het gaat gepaard met parate kennis, en dat op een frisse originele manier weergegeven. De grootste ramp die na publicatie kan gebeuren is geen lezers, geen commentaren, geen Tweets, geen Likes, niets.
Demotivatie en depressie liggen op de loer.

Hosting en Webhosting bij Combell

Eerder verschenen blogs over het hoe en wat van tekstschrijven.Content lezen zoeken
Typ ‘content’ in het balkje rechtsboven en zie daar!
Al deze artikelen doorlezen helpt ongetwijfeld, maar dit kost tijd. Het kan met minder.
En zo komen we op het kernbegrip bij content lezen: minder tekst en een uitgekiende styling zijn dat wat nodig is om de aandacht te trekken en vast te houden.

Content lezen door ongeduldige lezers

Webgebruikers zijn een apart slag mensen. Onderzoek eind vorige eeuw toonde aan dat 79% van de gebruikers de webpagina scannen in plaats van dat ze de hele content lezen. Dit gaat nog steeds op en het past geheel in de huidige gedachte van ‘tijd is geld’. Als men niet snel vindt wat men zoekt, zoekt men verder en dat is foute boel. Hoe halen we gebruikers over op de webpagina te blijven met als groot doel: de content lezen?

Het begint met acceptatie.
Content lezen als de hond van PavlovAcceptatie dat gebruikers de pagina gaan scannen en niet gaan lezen. Inspelen op deze manier van inname houdt in het geheel levendig te brengen als het gescand wordt. Zo is een brok complexe materie beter op te delen in verschillende korte artikelen, dan gebruikers in één keer een pittig boekwerk voor te schotelen. En wordt de stof leuk gebracht, dan komen lezers terug voor een volgende portie; als die hond van … inderdaad.

Voor dat werkelijke lezen van de porties moet alles wel lezervriendelijk gebracht worden.
Nu dan 7 punten om dat te bereiken.

Content lezen leuk maken

1) Omarm de open regel
Dit moet wel de makkelijkste manier zijn om stof aantrekkelijker te maken, ruimte creëren. Dit lukt prima door het op één idee per paragraaf te houden (‘Content lezen door ongeduldige lezers’) en door dat idee in drie of vier zinnen uit te leggen.

2) Maak gebruik van rake Headings
Zowel gebruikers als zoekmachines zoeken naar Headings. De H1 is het belangrijkste en wat daarin staat moet de hele lading (artikel) dekken. H2 dekt weer een kleinere lading (paragraaf) en ga zo maar door. Dit kenmerk is essentieel bij content lezen want gaat de tekst plots een andere kant op dan in de Headings wordt beloofd, dan haken mens en (zoek)machine af.

3) Gebruik Bulleted Lists
• Lijstjes zijn betoverend; lezers kunnen ze gewoon niet weerstaan
• Lijstjes zijn supersnel te scannen
• Lijstjes zien er anders uit; ze zorgen bij content lezen kort voor visuele afleiding

4) Plaats afbeeldingtekst
Als gebruikers een pagina scannen, gaat hun oog snel richting de afbeeldingen. Die moeten bij de tekst passen. Ook zoekmachines houden ervan bruikbare informatie in de beschrijving van de afbeelding te zien staan: zie hun Afdelingen Afbeeldingen. De geassocieerde tekst van de afbeelding, de Alt-tekst, geeft het verband van het plaatje bij de content lezen weer. Komt die Alt-tekst niet in de content terug, dan is het duidelijk geen ‘geassocieerde’ tekst en kan het van alles zijn en dat houden Google e.a. niet van. Het hoofdtrefwoord dat op de pagina wordt gebruikt, is uitstekend om in de Alt-tekst te verwerken.

5) Zorg voor relevante en helpende links
Tja, geen ontkomen aan deze open deur. En toch is het zo belangrijk goede interne en externe links te plaatsen. Voor interne links verwijst men natuurlijk naar het topje van het eigen werk (hum hum) en voor externe links verwijst men naar webpagina’s waar men graag mee geassocieerd wilt worden.

6) Creëer strategisch de hoogtepunten
Dit punt staat in een soort van verlengde van de punten 2 en 3. In die zin dat via het scannen vlot duidelijk moet zijn waar de webpagina over gaat. Dit lukt simpelweg door kernwoorden bold weer te geven. Bij het scannen, voorafgaand aan content lezen, worden lezers en zoekmachines geholpen door aan te geven wat de belangrijke punten zijn. ‘Strategisch’ wil hier zeggen dat niet te veel bold moet worden gemaakt. Dat is redelijk goed in te schatten door de pagina zelf eens van een afstandje te bekijken: ‘7 hoogtepunten bold weergegeven? Ja, gaat wel.’

7) Waardeer de kracht van de cijfers
Genummerde lijstjes saai? Nou, nee. Het gebruik van cijfers blijkt bij content lezen een uiterst effectief middel om de gebruikers bij de les te houden. Ook biedt het lezers overzicht en een handig houvast om even terug te gaan naar een vorig punt.

Content lezen in eigen huis

Na de nodige aandacht voor de bovenstaande 7 punten, past alleen nog de controle. Dit hoeft niet door een ander te gebeuren, maar het loont wel de moeite voor het controleren even een pauze in te lassen. Beetje afstand nemen door koffiezetten, een boodschapje doen, de vuilnis buiten zetten enz.

De terugkeer achter eigen tekst is het moment om zelf die scan te doen om te kijken of aan de diverse voorwaarden is voldaan. Hierbij moet stevig worden uitgegaan van het scannen. Dat is die acceptatie van de andere vorm van content lezen aan het begin van dit stuk tekst.
Al met al een snelle manier om tekst aantrekkelijker te maken en om scannen om te zetten in content lezen.

Korting op WordPress handleiding

Eén reactie op “Content lezen is noodzakelijk bij SEO”

  1. Rinze Heininga schreef:

    Bedankt Robert,

    Mooi helder & strak stukje om te lezen. Hier dekt de inhoud de lading 🙂
    Groet, Rinze

Geef een reactie