Clarity: een ad blocker plugin voor het WordPress dashboard

Clarity: een ad blocker plugin voor het WordPress dashboard

Clarity, een ad blocker plugin voor het WordPress dashboard, werd al ongeveer een jaar geleden op WordPress.org gezet. Ontwikkelaar Stanislav Khromov is echter nu pas begonnen met promotie maken. Wat doet deze plugin precies? En zijn dit soort plugins echt nodig?

Over Clarity

Op de Clarity website is te lezen:

“Advertenties, upsells en analytics banners gaan al te lang hun gang op onze WordPress dashboards. Het is tijd om ze voor eens en altijd te laten verdwijnen.”

Dit is dus precies wat deze ad blocker plugin voor het WordPress dashboard doet. Clarity heeft geen instellingen om te configureren. Zodra je de plugin geïnstalleerd en geactiveerd hebt, gaat Clarity aan de slag met het identificeren van de banners en andere notificaties die buiten hun “acceptabele advertentiebeleid” vallen. Alle meldingen van WordPress plugins die verzoeken om beoordelingen, gebruikers over kortingen informeren of aandringen om te upgraden naar een premium versie, worden door de plugin verborgen, tenzij ze:

  • Alleen worden weergegeven op een opties-pagina van de plugin of het thema, en nergens anders;
  • Alleen worden weergegeven aan admins;
  • Niet opdringerig of afleidend zijn;
  • Niet worden weergegeven in de hoofdkolom maar alleen op een minder opzichtige plek.

De plugin bevat wel een link op het plugin beheerscherm om ongewenste notificaties te rapporteren.

Gemengde reacties

De Clarity plugin heeft gemengde reacties opgeleverd. Een groot deel van de gebruikers is erg enthousiast. Maar er zijn ook gebruikers die erop tegen zijn.

“Door een ad blocker te maken – een zelfzuchtige minachting voor de commerciële realiteiten van [open-source] – breng je schade toe aan een delicaat ecosysteem,” schreef een ontwikkelaar op de Advanced WordPress (AWP) Facebook groep. “Als je een gratis product gebruikt – betaal er dan voor door een paar ergernissen te tolereren.”

“Het idee om iemands product te gebruiken maar hun advertenties te omzeilen is op zijn minst onethisch,” schreef een andere ontwikkelaar. “Niemand wordt gedwongen om te profiteren van de vruchten van andermans werk.”

Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat open source software gebruikers de vrijheid biedt om dingen te veranderen. Voor ontwikkelaars betekent het wellicht dat ze moeten accepteren dat anderen de code die je hebt geschreven kunnen veranderen, en dat zo nu en dan ook zullen doen.

Tot slot

Ongeacht je mening over de Clarity plugin en de ethische vraagstukken die deze oproept – feit blijft dat de richtlijnen voor WordPress plugins vereisen dat alle admin notificaties weggeklikt moeten kunnen worden. En gezien de hoeveelheid opzichtige notificaties die de gemiddelde WordPress gebruiker op het dashboard heeft, kunnen we stellen dat die richtlijnen door sommige ontwikkelaars misschien toch iets te losjes geïnterpreteerd worden.  

Geef een antwoord