Betere manieren om block-ready thema’s te promoten op WordPress.org

Betere manieren om block-ready thema’s te promoten op WordPress.org

Gisteren schreven we al over het nieuwe WordPress thema van Anders Norén, Chaplin. Op basis van de reacties op Chaplin kunnen we concluderen dat er binnen de WordPress community veel vraag is naar thema’s die speciaal zijn ontwikkeld voor de block editor. Maar WordPress.org is momenteel niet ingesteld om dergelijke block-ready thema’s te promoten.

Beperkte resultaten

Als je de thema’s op WordPress.org filtert op ‘block editor styles’ dan krijg je slechts 31 resultaten te zien. Tenzij je al een specifiek thema in gedachten hebt, kan het nog een behoorlijke uitdaging zijn om goede thema’s te vinden. Ook de ‘Featured’ en ‘Popular’ tabbladen binnen de thema browser leveren bar weinig block-ready thema’s op.

“Crippleware distributor”

Afgelopen weekend vond er een discussie plaats op Twitter waarbij Theme Review teamlid Justin Tadlock meent dat het WordPress.org thema directory weinig meer wordt dan een “crippleware distributor.”

 

Tadlock verwijst naar thema’s die gebruikers niet in staat stellen om echt aanpassingen te maken en in plaats daarvan bepaalde features achter upsells vergrendelen. Met andere woorden: wil je meer aanpassingsmogelijkheden, dan moet je betalen.

“Eigenlijk zijn veel van de ingediende thema’s een ‘lite’ of ‘gratis’ versie van een commercieel thema, met een extreem gereduceerde functionaliteit,” zei Tadlock. “We hadden laatst bijvoorbeeld een thema auteur die probeerde om toegang tot post formats (een core feature) probeerde te upsellen.”

Danny Cooper, eveneens lid van het Theme Review Team, noemde het Hello thema van Elementor als een voorbeeld van “het nieuwe soort thema’s dat alleen bestaat om iets anders te ‘verkopen’.”

In de discussie werd voorgesteld dat WordPress.org strenger moet handhaven op het gebied van upsells. Of dat ze een meer genuanceerd tag systeem moeten implementeren, waarbij thema’s met vergrendelde features direct geïdentificeerd worden. Anderen suggereerden dat thema auteurs aan de minimale toegankelijkheidseisen moeten voldoen alvorens hun thema’s in het directory mogen worden vermeld. Dat zou ook meteen het aantal thema’s dat wacht om toegelaten te worden reduceren. Daarbij zou het een stimulans zijn voor bedrijven om te investeren in toegankelijkheidstesten.

Block-ready thema’s zonder upsells

“Eerlijk gezegd zou ik liever zien dat alle thema’s met upsell eruit gefilterd worden en in hun eigen sectie van het directory worden geplaatst. Zo is het duidelijk voor bezoekers welke thema’s gratis en welke ‘gratis’ zijn,” zei Norén. Volgens hem zou het ook de hoeveelheid beperkte thema’s van thema shops in het directory reduceren.”

Norén is een van de weinige thema auteurs die kwalitatief hoogwaardige thema’s zonder upsells indienen. WordPress.org zou er goed aan doen om deze thema’s te promoten op dezelfde manier als dat gebeurt voor block-enabled plugins. Zeker nu er nog weinig block-ready thema’s beschikbaar zijn.

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.