Beter, sneller en slimmer bloggen? Lees deze tips!

slimmer bloggen

Je bent een WordPress blogger. Je bent ook een schrijver. Een onderzoeker. Een marketeer. Een ontwerper. Een webmaster. Een SEO specialist. Je hebt veel verantwoordelijkheden. En het is belangrijk om je taken zo efficiënt mogelijk uit te voeren. Want tijd is nu eenmaal geld. Gelukkig biedt WordPress verschillende tools en functionaliteiten die je helpen om tijdrovende taken zoals formatteren en het inplannen van blogartikelen efficiënter uit te voeren. Lees onze tips en leer beter, sneller en slimmer bloggen!

Beter, sneller en slimmer bloggen met WordPress

1. Stel standaard categorieën in

Je hebt waarschijnlijk wel gemerkt dat WordPress automatisch “uncategorized” als categorie selecteert als je een nieuw artikel schrijft. Meestal selecteer je dan de juiste categorie, klik je op “Publish” en dat was het dan. Maar wat als je vergeet een categorie te selecteren? Je artikel zal dan nu nog bovenaan de pagina worden weergegeven. Maar zodra hij van de eerste pagina af ‘geduwd’ wordt, de archieven in, zal het heel lastig worden voor je bezoekers om hem ooit weer terug te vinden. Gelukkig kun je de standaard categorie voor nieuwe artikelen heel eenvoudig veranderen:

Hosting en Webhosting bij Combell
  1. Vanaf je Dashboard ga je naar Settings > Writing
  2. Zoek naar het dropdown menu Default Post Category
  3. Selecteer de gewenste categorie en klik op Save Changes

Als je voornamelijk in één categorie post, dan is dit heel handig. Onze artikelen worden bijvoorbeeld standaard ingedeeld in de categorie “WordPress.” We hebben ook andere categorieën, zoals “Plugins,” “SEO,” en “Thema’s.” Maar die kunnen we altijd nog aanvinken. En zelfs als we dat vergeten, staat elk artikel nog gewoon in de categorie “WordPress,” en zal hij dus nooit in hyperspace verdwijnen.

2. Plan artikelen van tevoren in

We weten allemaal hoe belangrijk het is om consistent nieuwe content te publiceren. De meeste bloggers proberen wel een soort schema aan te houden. Dat kan één keer per dag zijn, één keer per week, of één keer per maand. Maar het kan nog een flinke uitdaging zijn om je schema aan te houden, zeker als je het ineens erg druk krijgt of je privéleven tijd opslokt.

Met WordPress is er geen reden om niet op je vaste dagen te posten omdat je druk was, op vakantie, of het straal vergeten bent. Je kunt namelijk WordPress artikelen vooruit schrijven, en ze automatisch laten publiceren op de gewenste dag en tijd.

  1. Rechts boven in de post editor ga je naar het Publish kader. Klik op de edit link naast Publish immediately.
  2. Kies de datum en tijd in de toekomst waarop je wil dat je artikel gepubliceerd wordt. Klik op OK.
  3. In plaats van Publish staat er nu Schedule in de knop.

3. Formatteer sneller met shortcuts

Hier kun je meer lezen over handige WordPress shortcuts!

4. Schrijf zonder afleidingen

E-mails, Facebook, SMS berichten… er zijn tal van afleidingen die je ervan weerhouden om je werk gedaan te krijgen. Wil je slimmer bloggen, dat moet je potentiele afleidingen tot een minimum beperken. De afleidingsvrije modus zal niet alle afleidingen in je leven elimineren, maar wel de afleidingen in je WordPress Dashboard. Deze modus verbergt alles behalve de WYSIWYG editor, zodat jij je volledig kunt concentreren op je artikel.

5. Bewerk meerdere artikelen tegelijk

Soms wil je individuele artikel details bewerken (zoals de titel, de categorie of de publicatie datum), zonder dat je het artikel zelf hoeft te bewerken. In dat geval komt de Quick Edit functie van WordPress goed van pas. Hiermee kun je artikelen individueel of met meerdere tegelijk bewerken, zonder dat je de post editor hoeft te openen. Zo kun je snel aanpassingen maken aan de titel, slug, datum, categorieën, tags en status. Quick edit is misschien wel één van de meest onderschatte WordPress functies.

6. Drag & drop afbeeldingen naar je artikel

Inderdaad. Je hoeft niet eens op de Add Media knop te klikken. Zet de cursor op de plek in je artikel waar je de afbeelding wilt hebben, en sleep de afbeelding van je computer naar de WordPress editor. De afbeelding wordt aan je media bibliotheek toegevoegd en de media pop-up verschijnt zodat je meteen een titel, onderschrift en alt tag kunt toevoegen. Dat is pas slimmer bloggen!

Noem het een tip voor de super efficiënte of de super luie persoon. Ik weet dat elke seconde telt, en dit bespaart me kostbare tijd.

Korting op WordPress handleiding

Eén reactie op “Beter, sneller en slimmer bloggen? Lees deze tips!”

  1. Sandra schreef:

    Ik vin het zelf altijd handig om een klein kladblokje overal mee naartoe te nemen. Soms schieten potentiële blog posts mij te binnen als ik ergens buiten ben en dan kan ik dat makkelijk opschrijven in mijn kladblok zodat ik het niet vergeet. Zo zit ik ook nooit zonder onderwerpen om over te schrijven.

Geef een reactie