Astra thema schendt richtlijnen voor affiliate links

richtlijnen voor affiliate links

Nog geen maand nadat werd aangekondigd dat Astra het eerste niet-standaard WordPress thema met meer dan 1 miljoen actieve installaties was, heeft het Themes Team Astra uit het officiële WordPress thema directory verwijderd. De reden: het thema had een aantal richtlijnen voor affiliate links geschonden. Inmiddels is Astra weer beschikbaar, maar het staat niet langer in de lijst van populaire thema’s.

Richtlijnen voor affiliate links

Het Astra thema zelf is gratis, maar biedt een upsell voor een pro versie van het thema. Dit is een zogeheten freemium model waar veel thema ontwikkelaars gebruik van maken. In de thema richtlijnen van WordPress.org staat:

Korting op WordPress handleiding

Thema’s mogen geen affiliate URLs of links bevatten.

Of je het hier nu mee eens bent of niet, het is niet simpelweg een kwestie van affiliate links toelaten of verbieden. Volgens Carolina Nymark, een van de vertegenwoordigers van het Themes Team, moeten ontwikkelaars ook begrijpen wat de juridische impact van openbaarmaking kan zijn. Het is niet iets waar het Themes Team verantwoordelijkheid voor kan nemen, “noch iets dat we kunnen negeren als ontwikkelaars zich er niet aan houden.”

Schorsing

Nadat het Themes Team een initiële schorsing van vijf weken had opgelegd, zette de discussie over het naleven van de richtlijnen zich op meerdere kanalen voort. Brainstorm Force, het bedrijf dat het Astra thema heeft ontwikkeld, bleef volhouden dat het de affiliate link regel niet had overtreden omdat het thema simpelweg referral ID’s van plugins van derden filterde. Technisch gezien waren het de plugins die de links verstrekten, niet het thema zelf. Het bedrijf vroeg ook om clementie omdat het hun eerste overtreding was.

Het Themes Team heeft het Astra thema inmiddels weer beschikbaar gesteld. Echter staat het niet langer in de lijst van populaire thema’s. Dit is gedaan om te zorgen dat gebruikers van Astra toegang tot updates behouden, terwijl er gezocht wordt naar een gepaste sanctie voor het schenden van de richtlijnen.

Inkomstenverlies

Als het businessmodel van een thema voornamelijk afhankelijk is van het webverkeer dat via WordPress.org wordt gegenereerd, kunnen ontwikkelaars in het geval van een schorsing duizenden dollars per maand aan omzet mislopen. Astra is niet het eerste populaire thema dat geschorst werd na het schenden van de richtlijnen. In 2017 werd het Zerif Lite thema geschorst voor een periode van vijf maanden, waardoor de omzet van de ontwikkelaars met 63% daalde. En Zerif Lite had slechts een derde van het aantal gebruikers dat Astra nu heeft.

Samenwerken aan betere standaarden

Brainstorm Force mede-oprichter Sujay Pawar neemt het Themes Team overigens niets kwalijk.

“Ik heb veel respect voor alle leden van het Themes Team,” schreef hij. “Zij werken onvermoeibaar door om het WordPress ecosysteem te verbeteren. Ik geloof 100% dat richtlijnen gehandhaafd moeten worden omdat het de enige manier is om de groei van WordPress te kunnen waarborgen. Als een van de meest populaire thema ontwikkelaars is het ons doel om het goede voorbeeld te geven en samen te werken met het TRT om betere standaarden vast te stellen.”

 

 

Hosting en Webhosting bij Combell

Geef een reactie