Automattic confronteert Facebook met “A Meditation on the Open Web”

A Meditation on the Open Web

Afgelopen week publiceerde Automattic een video getiteld “A meditation on the open web”. Het bedrijf achter WordPress gebruikt deze video om Facebook te confronteren; het zou de antithesis van het open web zijn:

Terwijl je dichterbij komt wordt de lucht smoggy en besef je dat het een uitgestrekte metropool is. Het wordt omgeven door hoge betonnen muren, volledig ingesloten. Binnenin is het druk, veel toeterend verkeer, overal mensen, het geluid oorverdovend. Je ziet mensen ruziën in kroegen en praten op straathoeken. Er zijn overal billboards en advertenties, die alle denkbare goederen en diensten promoten. Het is rumoerig en dichtbevolkt en overweldigend.

Dit is Facebook.

A Meditation on the Open Web

Je zou misschien verwachten dat de A Meditation on the Open Web de positieve aspecten van het open web zou benoemen, maar het zet het open web naast Facebook en Instagram neer om de scherpe contrasten schetsen tussen de beperkingen van social media silo’s en de vrijheid van het hebben van je eigen website.

Open Web Meditation werd gecreëerd als een design experiment bij Automattic, bedoeld om kijkers aan te moedigen om buiten de muren van de dominante social media platformen te kijken en te bedenken hoe onze ervaringen op het web verschillen op basis van waar we onze ideeën delen. Het bedrijf wil een wereldwijde exposure voor de video genereren door mensen uit te nodigen om hun eigen versie in hun eigen taal te creëren.

30e verjaardag van het World Wide Web

Automattics video is zeer actueel, want deze week viert het World Wide Web haar 30everjaardag. In deze open brief, gepubliceerd door de Web Foundation, dringt Tim Berners-Lee er bij bedrijven, overheden en ‘burgers van het web’ op aan om niet op te geven in hun strijd om een beter web. Hij identificeert “systeem ontwerp dat perverse impulsen creëert,” waar de waarde van de gebruiker wordt opgeofferd, nu als een van de meest gevaarlijke dreigingen voor het web.

“Je kunt niet simpelweg één overheid, één sociaal netwerk of de menselijke geest beschuldigen,” zei Berners-Lee. “Simplistische verhalen putten ons uit terwijl we achter de symptomen van deze problemen aanrennen, in plaats van ons te focussen op de oorzaken. Om dit recht te zetten moeten we samenkomen als een wereldwijde webgemeenschap.”

Verantwoordelijkheid

Veel commerciële entiteiten hebben een buitengewone en ongekende kansen en invloed genoten dankzij de creatie van het World Wide Web. Berners-Lee benadrukte hun verantwoordelijkheid tegenover het grote publiek, als stewards van het open web.

“Bedrijven moeten meer doen om ervoor te zorgen dat hun streven naar kortstondige winst niet ten koste gaat van mensenrechten, democratie, wetenschappelijke feiten of openbare veiligheid,” zei hij. “Platformen en producten moeten ontworpen worden met een oog op privacy, diversiteit en veiligheid. Dit jaar hebben we veel tech werknemers zien opstaan en eisen om betere bedrijfsvoering. Die strijdgeest moeten we aanmoedigen.”

In een interview met de BBC zei Berners-Lee dat er wereldwijde actie nodig is om de “neerwaartse val richting een disfunctionele toekomst” van het web te voorkomen. Het 30-jarig jubileum is een goed moment om onze complexe relaties met gecentraliseerde diensten te her-evalueren en terug te keren naar de grondbeginselen die het web tot een universele open plek van mogelijkheden maakten.

 

Lees ook: Newspack wordt het nieuwe Automattic CMS voor nieuwsorganisaties

Geef een reactie