404 foutmeldingen monitoren in WordPress

404 foutmeldingen

Eerder schreven we al een artikel over het optimaliseren van 404 pagina’s. Maar de beste manier om 404 pagina’s te optimaliseren is door ervoor te zorgen dat bezoekers en zoekmachines ze niet tegenkomen! Er zijn verschillende manieren waarop we 404 foutmeldingen kunnen monitoren. In dit artikel bespreken we Google Search Console en Google Analytics.

404 foutmeldingen monitoren met Google Search Console

Voordat je kunt beginnen moet je je site verifiëren in Google Search Console. De makkelijkste manier om dit te doen is door het gebruiken van SEO plugins zoals All in One SEO Pack en Yoast SEO. Open Google Search Console en klik op de Add a Property knop. Vervolgens voer je de URL van je website in, en klik je op Continue.

Hosting en Webhosting bij Combell

Als het goed is wordt je nu gevraagd om je eigendom te verifiëren. Klik op het Alternate Methods tabblad en selecteer de HTML tag optie. Als je All-in One SEO Pack gebruikt, ga je naar All in One SEO > General Settings en scroll je naar beneden tot je de Webmaster Verification instellingen vindt, waarna je de lange code in de Google Webmaster Tools box plakt. Als je gebruik maakt van Yoast SEO, ga je naar Yoast > General > Webmaster Tools, en plak je de lange code in de Google Search Console box. Sla je veranderingen op in de SEO plugin die je gebruikt, ga terug naar Google Search Console, en klik op Verify. Vanaf het Search Console Home Screen klik je op je website.

De eerste paar veranderingen die je zal zien zijn andere metrics voor je website onder de Current Status heading. De eerste sectie is een verzameling van foutmeldingen die Googlebot crawlers op je website hebben aangetroffen, inclusief Soft 404 foutmeldingen (die verwijzen naar gebroken links die geen 404 foutmelding opleveren) en Not Found foutmeldingen (waar je 404 foutmeldingen zitten). Klik op Crawl Errors en selecteer Not Found. Je krijgt nu een lijst van pagina’s die 404 foutmeldingen hebben gegenereerd.

404 foutmeldingen monitoren met Google Analytics

Google Search Console is een heel goed hulpmiddel om pagina’s te vinden die 404 foutmeldingen genereren. Er zit alleen één nadeel aan: hij geeft alleen 404 pagina’s weer die Googlebot crawlers vinden, geen 404 pagina’s waar bezoekers op zijn beland. Hiervoor gebruiken we Google Analytics.

Als je nog geen Google en Google Analytics account heb, maak je deze aan. Vervolgens voeg je je website toe. Zorg dat je ingelogd bent bij Google Analytics, en klik op deze link om een custom 404 rapport te genereren.

Open een nieuw tabblad in je browser. Voer de URL van je website in en typ een aantal willekeurige letters achter het laatste “/” symbool om de 404 pagina van je site te vingen. Let op de pagina titel (het eerste stukje tekst in het browser tabblad van je 404 pagina. Dit is meestal “Page Not Found.”

Ga terug naar Google Analytics en klik op Edit op de rapportage pagina. Scroll naar beneden tot je bij de Filters sectie komt. Verander de “Error 404” tekst naar je eigen 404 pagina titel, en klik op Save. Als het goed is krijg je nu een lijst met 404 pagina’s waar je bezoekers op terecht zijn gekomen.

 

Goed, je weet nu alles over het optimaliseren van een 404 pagina én je weet hoe je 404 pagina’s kunt monitoren. Volgende week gaan we nog een stapje verder en zullen we een artikel besteden aan hoe je 404 foutmeldingen kunt verhelpen.

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie