3 design fouten die je moet vermijden op je WordPress site

design fouten

Je beseft het misschien niet, maar je bevind je in een oorlog. Een oorlog om aandacht. En je moet het opnemen tegen tientallen, honderden of misschien zelfs duizenden andere ondernemers, bloggers en organisaties. Je beste wapen? Een solide brand dat ervoor zorgt dat je doelgroep stopt met scrollen en jou niet meer vergeet. Het vormgeven van je WordPress site is een belangrijk onderdeel van het opbouwen van een aantrekkelijk en betrouwbaar visueel merk. Er zijn echter drie design fouten die door veel mensen worden gemaakt. Lees ze goed door, en zorg dat jij ze vermijd!

Deze 3 design fouten moet je echt vermijden

Design fout #1: Inconsistentie

Consistentie is super belangrijk. Ook op je WordPress site! Dat geldt voor je tekstuele content (je spreekt je bezoekers aan met ‘je’ of met ‘u’ maar niet allebei door elkaar!) maar vooral voor je design en visuele elementen. Als je vandaag je blogposts illustreert met tekenfilm personages en felle kleuren, en morgen ineens switcht naar high-end stockfoto’s in zwartwit, zal niemand je merk kunnen herkennen. Natuurlijk is het prima om eens in de zoveel tijd te ‘rebranden.’ Maar constant wisselen tussen verschillende visuele stijlen zal leiden tot een verminderde herkenbaarheid. Het geeft je bezoekers een gevoel van verwarring, en de indruk dat jij niet weet wie je bent of wat je wilt. Dit is één van de design fouten die ervoor zorgt dat je onprofessioneel overkomt bij je bezoekers.

Hosting en Webhosting bij Combell

Wat je kunt doen: Hak knopen door. Maak keuzes en leg ze vast in een stijlgids, en wijk er niet vanaf. Bepaal welke lettertypes je gebruikt, zoek een stijl voor de afbeeldingen die je plaatst. Als je moeite hebt om afbeeldingen in één stijl te vinden, probeer dan eens of je met behulp van een filter meer eenheid kunt creëren. Denk ook aan kleuren (leg de CMYK/RGB codes vast!), margins, button stijlen, borders…

Design fout #2: Me-too branding

Er zijn tal van WordPress sites waarbij je in één oogopslag kunt zien welk thema ze gebruiken. Zij hebben niets aan de demo site verandert, wat leidt tot honderden sites die eruit zien als identieke tweelingen. Begrijp me niet verkeerd: er is helemaal niets mis mee om een populair WordPress thema te gebruiken. Sterker nog, als een premium thema heel populair is betekent dat meestal gewoon dat het erg goed werkt! Het punt is dat je wel de moeite moet nemen om je thema aan te passen aan je eigen identiteit en huisstijl. Het design moet uiteindelijk jouw verhaal vertellen en jouw doelgroep aanspreken.

Wat je kunt doen: Als je goed bent met CSS, hoef ik je niet te vertellen wat je moet doen. Ben je niet zo’n scriptwonder? Dan moet je zeker CSS Hero uitproberen. Deze geweldige WordPress plugin is speciaal ontwikkeld om het design van je thema’s en plugins aan te passen – via een heel gebruiksvriendelijke en intuïtieve point-to-click interface. Een groot voordeel van CSS Hero is dat zodra je een consistente look hebt gecreëerd, je deze als een Preset kunt opslaan. Als je dan later weer een nieuwe pagina moet vormgeven, kun je gewoon je Preset gebruiken in plaats van dat je alles weer opnieuw moet aanpassen.

Design fout #3: Een slecht gebruik van kleur en contrast

Het maken van keuzes en het consistent gebruiken van kleuren en stijlen is slechts de helft van het werk. Je moet er ook voor zorgen dat er genoeg contrast is tussen bijvoorbeeld de achtergrond van de website en de elementen die erboven liggen, zoals navigatiemenu’s, teksten en call-to-actions. Te weinig contrast en een slechte leesbaarheid behoren tot de meest voorkomende design fouten. Maar als je teksten onleesbaar of je call-to-action elementen gewoon niet goed zichtbaar zijn, wordt je site lastiger te gebruiken.

Wat je kunt doen: Je weet waarschijnlijk wel dat je geen gele teksten op een witte achtergond moet zetten. Maar kijk ook eens verder. Experimenteer met verschillende color blends, image overlays en effecten. Gebruik twee lagen (een foto en een semi-transparante overlay in een bepaalde kleur) om het contrast tussen de achtergrond en de elementen erboven te vergroten. Is een tekst niet goed leesbaar, probeer dan eens een simpeler of groter font. En als je het gevoel hebt dat het spelen met overlays en lettertypes toch niet het gewenste contrast oplevert, kun je altijd nog terug naar de basics.

 

Korting op WordPress handleiding

Geef een reactie