16 SEO experimenten die je zullen verbazen

Als je je website wilt optimaliseren voor Google, sta je voor de immense taak om uit te zoeken wat nu wel of niet werkt op gebied van SEO. De informatie die je vindt op het internet kan tegenstrijdig zijn of gebaseerd op mythes. Dat is ook niet zo verwonderlijk, als je bedenkt dat veel van de informatie die je nodig hebt, door Google geheim wordt gehouden. Daarnaast verandert die informatie ook nog voortdurend en zijn geruchten vaak niet van feiten te onderscheiden.

In zijn artikel “16 SEO Experiments That Will Change The Way You Think About SEO (Forever)”, gaat James Reynolds daarom de wetenschappelijke kant op. Met een overzicht van 16 experimenten brengt hij meer licht in de duisternis van SEO.

Hosting en Webhosting bij Combell

Click-through-rates beïnvloeden organische zoekresultaten

Het was het eerste experiment dat eigenlijk onmiddellijk mijn aandacht trok. Vooral dan omdat het onmiddellijk toepasbaar is in de dagelijkse praktijk.

Hoe meer mensen op jouw link in de zoekresultaten klikken, hoe fijner Google dat vindt. Ja, duh… logisch toch? Als jouw link vaak aangeklikt wordt, wil dat zeggen dat er iets inzit dat mensen interessant vinden. Maar of het ook werkelijk zo is dat Google dat in zijn algoritme heeft opgenomen, blijft dan toch nog altijd de vraag.

Een welbekende inbound marketing autoriteit, Rand Fishkin, ging daarom het volgende experiment aan. Hij lanceert een oproepje op Twitter en vraagt aan zijn publiek om te zoeken op een bepaald zoekwoord in Google en dan op zijn bloglink te klikken.

150 tot 250 mensen reageren dit is wat er gebeurde:

SEO experimenten

Hij deed de test nog eens over met een andere website en deze keer ging de website van positie 10 naar positie 1 in 2,5 uur.

Wat betekent dit nu in de praktijk?

Is het nu de bedoeling dat we allemaal een oproepje lanceren aan mensen om onze pagina te googelen en op de link te klikken? Nee, natuurlijk niet.

Het manipuleren van de Google resultaten is het laatste wat we willen doen.

Wat dan wel?

Je CTR optimaliseren

Dit is iets wat iedereen wel weet en toch wordt het in de praktijk vergeten. Deze test bewijst het nochtans. Als je in de zoekresultaten getoond wordt en je slaagt er in om op te vallen tussen de rest, dan win je.

Niet alleen win je op dat moment, maar je wint ook op langere termijn. Google ziet immers dat je er uit gepikt wordt, zelfs al bevind je je slechts op de tiende plaats. Dat betekent een kus van de juffrouw en bank vooruit. 🙂

Tips:

  • Maak je titels sterk en uitnodigend. Laat daarbij niet te veel aan de verbeelding over en wees ook niet te poëtisch. Maak in enkele woorden duidelijk wat er op de pagina te vinden is en wat de lezer er kan uithalen.
  • Verzorg je meta-omschrijving. Een meta-omschrijving is een klein stukje tekst dat je meegeeft aan Google om bij de zoekresultaten te zetten. Zo heb je zelf de hand in wat er daar verschijnt en kan je mensen verder informeren, engageren en uitnodigen om op de link te klikken.

Zo zie je bijvoorbeeld in onderstaande spontane Google zoekopdracht naar tips om mijn gazonnetje groen te houden (hoort bij de tijd van het jaar), dat de titels best wel goed aanspreken.  Aan de omschrijvingen kan nog echter nog wel wat gesleuteld worden.

CTR optimaliseren

Optimaliseer voor lange clicks

Zorg er niet alleen voor dat mensen op jouw link klikken. Zorg er ook voor dat ze een tijdje op jouw website blijven. Voor Google is dit een teken dat de mensen ook vinden wat ze zoeken op jouw website, zogenaamde gedragssignalen, waardoor je weer hoger in de rankings terechtkomt.

Tips:

  • Maak de pagina relevant en interessant. Niets is zo frustrerend als doorklikken naar een pagina aan de hand van een titel en omschrijving, alleen maar om te zien dat daar niets relevants te vinden is. Dan klik je onmiddellijk weer weg.
  • Zorg voor een verzorgde en overzichtelijke lay-out zodat bezoekers onmiddellijk hun weg vinden naar de informatie die ze nodig hebben. Wanneer ze vinden wat ze zoeken zullen ze niet terug klikken naar de zoekresultaten.
  • Voeg video of audio toe. Vele mensen zijn auditief ingesteld en vinden het aangenaam om de informatie te ‘horen’. Zorg er echter voor dat de informatie ook in de tekst gemakkelijk terug te vinden is, anders gaan ‘scanners’ zich gefrustreerd voelen. Zij willen immers snel hun ogen laten dwalen over het scherm om zo de informatie tot zich te nemen. Zorg dus voor variatie zodat niemand weg hoeft te klikken.
  • Schrijf artikelen die mensen gaan bewaren voor later. Lijsten zoals ‘50 tools om…’ of ‘99 tips die …’ worden vaak bewaard om later naar terug te komen als ze die tools of tips nodig hebben.

De overige 15 experimenten in het artikel zijn zeker de moeite waard om eens te bekijken. Ze tonen vooral aan dat het testen van wat je doet op gebied van SEO essentieel is. Alle legitieme SEO specialisten zullen dit beamen.  Neem niet zomaar alles voor waarheid aan, maar zorg ervoor dat je je resultaten kan meten en interpreteren.  Alleen zo blijf je on top van de vele veranderingen en geruchten in SEO wereld.

Korting op WordPress handleiding

2 reacties op “16 SEO experimenten die je zullen verbazen”

  1. Roelof schreef:

    Wat ik zelf altijd interessant vind is welk lettertype er gebruikt is. Zo vind ik het lettertype op wphandleidingen.nl goed leesbaar. Mijn vraag is dan ook: welk lettertype is er gebruikt?

Geef een reactie