14 tips om de gebruiksvriendelijkheid van je webshop te verbeteren

14 tips om de gebruiksvriendelijkheid van je webshop te verbeterenWanneer je een webshop hebt of er één wilt (laten) ontwerpen, is gebruiksvriendelijkheid van essentieel belang. Je kunt wel een website hebben die er visueel super aantrekkelijk uitziet, maar als je je klanten niet helpt om je producten te kopen, zullen je online verkopen daaronder lijden. Elke succesvolle e-commerce website geeft gebruiksvriendelijkheid de hoogste prioriteit, denken na over SEO en proberen constant de shopervaring te verbeteren. Hieronder hebben we een aantal handige richtlijnen op een rijtje gezet om de gebruiksvriendelijkheid van je webshop te verbeteren!

1. Gebruik titels, subtitels en breadcrumbs

Paginatitels, subtitels en broodkruimels helpen je klanten te begrijpen waar op je website ze zich bevinden. Titels en subtitels geven aan waar ze op dat moment zijn, terwijl breadbrumbs laten weten welk navigatie pad ze hebben afgelegd.

de beste en snelste wordpress webhosting

 2. Zorg dat je contactinformatie altijd zichtbaar is

Vertrouwen is van essentieel belang bij elke webshop. Het is daarom cruciaal om te zorgen dat contactinformatie altijd zichtbaar is, of dat nu in de header of in een zijbalk is. Daarbij moet je zorgen dat wanneer klanten je e-mailen of bellen, je hun vragen zo snel mogelijk beantwoord.

3. Hou de zoekfunctie boven de vouw

Een goede zoekfunctie helpt je klanten om snel te vinden wat ze zoeken. Maar zo’n zoekfunctie moet zelf natuurlijk ook snel te vinden zijn. Plaats hem dus altijd boven de vouw (zodat je klanten niet hoeven te scrollen), bij voorkeur in of in de buurt van de header.

4. Voeg ‘categorie verfijning’ aan je zoekfunctie toe

Stel, je hebt een online muziekwinkel. Dan kan het voorkomen dat sommige producten in je assortiment dezelfde naam hebben. Je zou bijvoorbeeld een album van Pink Floyd zowel op CD als op vinyl kunnen hebben. Om te voorkomen dat je klanten per ongeluk het verkeerde product bestellen, kun je categorie verfijning aan je zoekfunctie toevoegen. Je klanten kunnen dan zoeken op de naam van het album en de juiste productcategorie (CD of vinyl) selecteren voor een specifieker zoekresultaat.

5. Biedt je klanten de mogelijkheid om zoekresultaten te sorteren

Het moet mogelijk zijn om de zoekresultaten te kunnen sorteren op o.a. prijs en populariteit. Zo hoeven ze niet eindeloos door de resultaten te scrollen om bijvoorbeeld iets in hun prijsklasse te vinden.

6. Biedt een ‘aantal producten per pagina’ optie

Afhankelijk van hoe je webshop is opgebouwd krijgen je klanten een bepaalde hoeveelheid producten per pagina te zien. Met een ‘aantal producten per pagina’ optie kunnen ze zelf bepalen hoeveel producten er per pagina worden weergegeven. Dit voorkomt dat ze te veel moeten doorklikken.

7. Stel het registratieproces uit

Natuurlijk wil je het liefst dat zoveel mogelijk klanten zich registreren op je site. Maar als je ze daar meteen mee gaat lastig vallen, zullen veel van hen snel afhaken. Laat ze dus eerst op hun gemak shoppen en vraag ze pas om zich te registreren tijdens de checkout.

8. Zorg dat winkelwagentjes makkelijk aan te passen zijn

Een winkelwagentje zorgt dat je klanten op elk gewenst moment kunnen bekijken welke producten ze hebben toegevoegd, en wat het totaalbedrag van hun aankopen is. Als een klant denkt dat hij teveel producten heeft toegevoegd, moet hij de vrijheid hebben om elk gewenst product weer uit het winkelwagentje te halen.

9. Ontwerp een goede ‘call-to-action’ knop

Soms moet je je klanten een beetje aanmoedigen om actie te ondernemen en een product aan te schaffen. Ontwerp daarom een goede call-to-action knop om naast elk product te plaatsen. Neem liefst een knop van een redelijk groot formaat, en kies bij voorkeur felle kleuren en duidelijk leesbare fonts. Probeer teksten als “Nu kopen!” te vermijden; dit kan je klanten juist afschrikken. Gebruik liever teksten als “toevoegen,” of “Plaats in winkelwagen” om je klanten op een vriendelijke manier naar de bestelpagina te leiden.

10. Implementeer een verlanglijst

Het kan voorkomen dat een klant interesse heeft in een product, maar op dat moment even niet in de gelegenheid is om het product aan te schaffen, bijvoorbeeld vanwege geldgebrek. Voeg daarom een ‘toevoegen aan verlanglijst’ knop toe, bij voorkeur net onder de ‘toevoegen aan winkelwagen’ knop. Als je klant dan eenmaal in de gelegenheid is om het product te kopen, hoeft hij alleen maar zijn verlanglijstje erbij te pakken.

11. Laat prijs en beschikbaarheid zien

Toon duidelijk de prijs van elk product en laat zien of het op voorraad is. Informeer je klanten over hoeveel dagen het duurt om het product te bezorgen. Niemand zit te wachten op een product dat niet op voorraad is.

 12. Hou formulieren kort

Beperkt je bij formulieren alleen tot de informatie die je echt nodig hebt. Help ze bij het invullen door een ‘error’ boodschap te tonen wanneer ze verkeerde informatie invullen. Zo voorkom je dat je incomplete gegevens binnenkrijgt.

13. Laat veiligheidssymbolen zien

Je klanten moeten via jouw website betalen, dus ze willen weten dat dit op een veilige manier gebeurd. Toon daarom altijd de symbolen die aantonen dat jouw webshop is goedgekeurd en een veilige shopervaring garandeert.

14. Biedt meerdere betalingsmethodes

Niet iedereen is in het bezit van een creditcard. Niet iedereen heeft een PayPal account. Stel je klanten dus niet teleur en zorg dat er voor iedereen een geschikte betalingsmethode beschikbaar is.

Heb jij nog andere tips? Vul de lijst dan aan door een reactie achter te laten met jouw tips.

Geef een reactie